Záhadný hrdzavejúci asteroid 16 Psyche, by mohol byť jadrom nevyformovanej planéty

Vedci plánujú ďalšie výskumy, ktoré bližšie priblížia pôvod asteroidu

V asteroidovom páse, ktorý leží medzi Marsom a Jupiterom sa nachádza vesmírny objekt s názvom 16 Psyche. Ide o veľký asteroid plný kovov, ktorý sa radí k  najväčším objektom v tomto priestore. Vďaka svojej veľkosti sa dokonca radí medzi drobné planétky, píše portál Live Science.

Astronómovia si myslia, že by 16 Psyche mohlo byť odhalené jadro planéty, ktorá nemala dostatok materiálu na to, aby sa z nej stala právoplatná planéta. Nemajú však nato dostatok dôkazov a preto je v záujme americkej vesmírnej agentúry, NASA, zistiť o tomto objekte viac. Ich cieľom bude vyslať v nasledujúcich rokoch k objektu sondu, ktorá by im mohla prezradiť viac o jeho pôvode.

Nedávno bol však objekt pozorovaný pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu. Ultrafialové spektrum potvrdilo odhady vedcov v tom, že tento objekt v sebe ukrýva prekvapivo veľké množstvo kovov.

„Už sme mohli pozorovať meteority, ktoré boli prevažne z kovu, avšak 16 Psyche môže byť unikátom. Predpokladá sa, že ide o asteroid, ktorý je celý tvorený zo železa a niklu,“ vyjadrila sa planetárna vedkyňa Tracy Becker, zo Southwest Research Institute.

Keďže aj naše zemské jadro je tvorené prevažne z kovov, objavujú sa teórie, ktoré tvrdia, že 16 Psyche bola protoplanéta, ktorá po náraze stratila svoj obal a kôru. 16 Psyche má v priemere okolo 226 km a hustotu má len o trochu menšiu, ako naša Zem. Podľa predbežných výskumov tvoria kovy od 30, až po 60% obsahu tohto objektu.

Ak je 16 Psyche protoplanétou, potom je pre vedcov záhadou, ako mohla prísť o svoj obal a kôru. Nemusí byť však naveky. Tento objekt podľa pozorovaní hrdzavie, vďaka solárnemu vetru, ktorý naráža o povrch objektu. Vďaka tomu by mohol tím vedcov zistiť, kedy došlo ku strate jeho vonkajších vrstiev.