Astronómovia hovoria, že našli prvého kandidáta, M51-ULS-1b, na planétu z inej galaxie. Prečo ide o unikátny objav?

Ak sa dohady potvrdia, objavenie ďalších planét by mohlo byť za rohom

Astronómom sa podarilo odhaliť prvú exoplanétu už v roku 1992 a odvtedy počet planét, ktoré sa nachádzajú mimo našej Slnečnej sústavy, rapídne stúpol. Predpokladá sa, že v našej galaxii, Mliečnej dráhe, môže existovať až 40-miliárd planét.

Nie je preto nereálne predpokladať, že planéty budú existovať aj okolo hviezd, ktoré sa nachádzajú v iných galaxiách. Pozorovať tieto planéty je však veľký problém. Galaxie na našej oblohe sú vzdialené aj niekoľko miliónov svetelných rokov. Častokrát ich vnímame len ako malú bodku na oblohe a presne v tom tkvie tento problém. Už samotné hviezdy vo vzdialených galaxiách sú s nášho uhla pohľadu tak napratané na sebe, že ich máme problém rozlíšiť. O planétach, obiehajúcich okolo nich môžeme zatiaľ len snívať. Píše o tom portál Discover Magazine.

Je M51-ULS-1b prvou planétou z inej galaxie, ktorú sa nám podarilo objaviť?

Astrofyzička Rosanne Di Stefano, z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysic však tvrdí, že objavila kandidáta na planétu, ktorá sa nachádza v galaxii M51, 23-miliónov svetelných rokov od nás. Podľa jej slov má ísť o planétu, ktorá by bola len o trochu menšia ako Saturn. Nachádzať sa má v binárnej sústave hviezd, vo vzdialenosti desaťkrát väčšej, ako je Zem od Slnka.

„Zhoda okolností, ale už vieme, čo máme hľadať…“

Jej objav sa podaril vďaka špecifickým podmienkam. Binárna sústava sa totiž skladá buď z neutrónovej hviezdy, alebo čiernej diery, ktorá rapídne pohlcuje hmotu zo svojej sesterskej hviezdy. Vďaka tomu je táto sústava jedným z najjasnejších zdrojov röntgenového žiarenia v celej galaxii M51. Zároveň je tento zdroj veľmi malý. Znamená to, že planéta o veľkosti Saturnu by ho mohla kompletne prekryť, ak by sa dostala medzi zdroj a našu planétu. Podľa vedcov sa presne toto udialo, presnejšie 20. septembra 2012. Túto udalosť zachytilo observatórium Chandra, no nikto si to vtedy nevšimol.

Astronómovia, stojaci za objavom, zároveň podotýkajú, že môže existovať veľmi veľa dôvodov, prečo došlo k poklesu signálu a nemusí ísť hneď o planétu. Jedným z možných vysvetlení je aj prítomnosť inej hviezdy, avšak to je podľa Rosanne Di Stefano nepravdepodobné, vzhľadom na vek sústavy. Zároveň Di Stefano dodáva, že vďaka ich objavu nebude trvať dlho a na svetlo sveta sa dostanú aj ďalší kandidáti. Teraz už vedci vedia, čo majú hľadať a observatórium Chandra ukrýva ešte veľa podobných dát.