Čo všetko sme poslali do vesmíru v nádeji, že nás objavia mimozemské civilizácie?

Ak by mimozemšťania objavili naše prvé televízne vysielanie, neurobili by sme na nich dobrý dojem

V poslednom storočí sa zo Zeme stalo veľmi hlučné miesto. Dôvodom sú rádiové vlny, ktoré sa šíria vesmírom v momente, keď sú odvysielané z povrchu našej planéty.

V roku 1900 sa udialo prvé rádiové vysielanie a prvé televízne vysielanie sa uskutočnilo v roku 1936. Znamená to, že akákoľvek civilizácia, ktorá sa nachádza v rádiuse 84 svetelných rokov môže zachytiť naše prvé televízne vysielanie. Čo by však videli? YouTube kanál BeWise tvrdí, že prvé rádiové vlny, ktoré boli dostatočne silné na to, aby dokázali opustiť ionosféru a vydať sa do vesmíru, zachytávajú Olympijské hry, odohrávajúce sa v nacistickom Nemecku. Zároveň treba podotknúť, že tieto rádiové signály po čase degradujú a po pár svetelných rokoch je ich takmer nemožné detegovať. Inými slovami, je vysoko pravdepodobné, že správa sa  „stratila“ vo vesmíre bez toho, aby ju niekto objavil

Plakety na sondách Pioneer

V roku 1972 odštartovala zo Zeme sonda Pioneer 10 a rok na to Pioneer 11. Ide o prvé sondy, ktoré sa dostali von z našej Slnečnej sústavy. Na komunikačnej anténe mali pripevnenú plaketu, ktorá znázorňovala človeka, našu sústavu, prvok vodíka, ale aj samotnú sondu Pioneer. Tá bola v merítku s ľudskou postavou. Znamenalo to, že odmeraním sondy by mohli mimozemšťania jednoducho zistiť priemernú výšku človeka.

Mimozemské civilizácie
Plaketa, umiestnená na sondách Pioneer. Zdroj: Wikipedia

Plaketa bola kritizovaná mnohými vedcami, kvôli použitiu šípky, znázorňujúcej let sondy Pioneer. Vedci tvrdili, že šípka je špecifická pre našu kultúru a pre iné civilizácie môže byť úplne bezvýznamná. Obe sondy nesú rovnakú plaketu, ktorá naznačuje prelet okolo Jupitera. Sonda Pioneer 11 však bola presmerovaná k Saturnu. Preto sa vedci sťažovali, že jej plaketa je nepresná. V odkaze sond Pioneer avšak pokračovali sondy Voyager, so svojou Zlatou Plaketou.

Ako by reagovalo ľudstvo v prípade objavenia mimozemského života?

Vysielanie z teleskopu Arecibo

„Druhý pokus“ o rádiové vysielanie nastal v roku 1974, teraz už s  lepšími výsledkami. Presnejšie 16. novembra bolo na počesť remodelovania rádiového teleskopu Arecibo vyslané rádiové vysielanie. Toto vysielanie v sebe ukrývalo informácie o ľuďoch a o našej planéte. Cieľom vysielania bola hviezdokopa M13 (pozn. redakcie: ide o najjasnejšiu guľovú hviezdokopu na severnej oblohe a za dobrých pozorovacích podmienok ju možno vidieť ako hmlistý obláčik).

Mimozemské civilizácie
Vysielanie z teleskopu Arecibo z roku 1974 Zdroj: Wikipedia

V správe boli zakódované naše čísla od 1 do 10 a taktiež atómové čísla prvkov, ako napríklad vodík, uhlík dusík, kyslík a fosfor. Ide o prvky, z ktorých sa skladá naša DNA a na obrázku ich môžeme vidieť znázornené fialovou farbou. Zelenou farbou sú znázornené cukry a bázy v nukleotidoch DNA. Počet nukleotidov v našej dvojšpirálovitej štruktúre DNA je  znázornený pomocou bielej a modrej farby. Následne tu môžeme vidieť aj grafické znázornenie človeka, Slnečnej sústavy a teleskopu, z ktorého bolo vysielanie uskutočnené. Toto vysielanie bolo myslené ako dôkaz ľudského pokroku a nikto nečakal, že bude zachytené mimozemskou civilizáciou.