„Venuša je momentálne zaujímavejším cieľom ako Mars,..“ Astronómovia chcú objasniť „stopy života“

Problémom je však nehostinné prostredie, ktoré ničí citlivé zariadenia sond

Tento pondelok, 14. septembra, oznámili vedci, že v oblakoch Venuše našli fosfán, chemikáliu, ktorá by mohla byť známkou života. Objav vyvolal vlnu rozruchu a vedci už chystajú niekoľko ďalších pozorovaní, ktoré by záhadu objasnili.

Lenže ak chceme naozaj zistiť, čo sa deje v hustých, kyselinou naplnených oblakoch nášho suseda, pozorovania z povrchu Zeme nám nebudú stačiť. Vedci predpokladajú, že na vyriešenie záhady sa budeme musieť ponoriť hlboko do jej oblakov, na miesto, kde už 35 rokov nepristála žiadna sonda. Píše o tom portál Space.com.

„Venuša je momentálne zaujímavejším cieľom ako Mars, preto navrhujeme, aby sa z nej stal nový cieľ pre astrobiologický výskum,“ tvrdí vedec Sanjay Limaye, z University of Wisconsin-Madison.

Nehostinná planéta

Dôvodom, prečo k Venuši neletela za celých 35 rokov ani jedna sonda sa ukrýva v jej nehostinných podmienkach. Ak vyšlete sondu s elektronikou a citlivými zariadeniami cez kyselinové mraky na povrch s extrémnymi teplotami a tlakom, výsledok nebude pekný. Faktom je, že žiadna sonda nedokázala prežiť na povrchu Venuše viac ako dve hodiny.

„Venuša nie je tak zhovievavá ako Mars,“ tvrdí James Garvin, z NASA Goddard Space Flight Center.

Posledná misia, ktorá sa dostala do atmosféry Venuše bola sovietska sonda Vega, v polovici 80. rokov. Odvtedy sa inžinieri snažili navrhnúť stroj, ktorý by drsné podmienky dokázal prežiť a veria, že objav fosfánu nabudí aj ostatných a už čoskoro uvidíme nové koncepty misií.

Planéty
Fotografia povrchu Venuše, zachytená ruskou sondou Venera 13. Zdroj: Reddit/reporter_at_large

„V 70. a 80. rokoch sme sa snažili túto planétu pochopiť no odvtedy ubehlo 35 rokov a žiadna krajina sa nepokúsila vyslať sondu k tejto planéte,“ hovorí James Garvin.

Môže byť Venuša lepšou planétou na kolonizáciu, ako Mars?

Práve teraz sa na obežnej dráhe nachádza len jedna sonda, japonská Akatsuki. Tá štartovala v roku 2010 a po prvotnom neúspechu sa na obežnú dráhu dostala v roku 2015. Sonda Akatsuki študuje počasie na Venuši, samozrejme z bezpečia obežnej dráhy. NASA uvažuje o dvoch misiách na Venušu, v rámci svojich projektov s názvom Discovery. Ďalšie misie plánujú aj iné vesmírne agentúry. Indická vesmírna agentúra momentálne zvažuje misiu Shukrayaan-1, ktorá by z obežnej dráhy skúmala povrch planéty. Rusko sa chce vrátiť k sovietskym pristávacím modulom a vytvoriť misiu, ktorá by dokázala prežiť na nehostinnom povrchu Venuše.