NASA pri príležitosti 15. výročia sondy MRO ukazuje tie najkrajšie zábery z červenej planéty

Mars vie byť miestami naozaj nádherným miestom a tieto fotografie to dokazujú

Planeta Mars
Zdroj: flickr.com (Kevin Gill)

Americká vesmírna agentúra NASA vydala na počesť 15. výročia sondy Mars Reconnaissance Orbiter (pozn. redakcie: MRO) najkrajšie zábery z červenej planéty.

Sonda MRO pomáhala vedcom už od prvých dní pochopiť procesy, ktoré na Marse fungujú. Študovali teplotu v tenkej marťanskej atmosfére, radarom nakukli pod povrch planéty a na zemi hľadali minerály. Čím sa však sonda MRO preslávila, sú jej dychberúce fotografie, píše NASA.

Súčasťou sondy sú tri kamery. Prvá sa nazýva The Mars Color Imager a skladá sa z objektívu rybie oko, ktorý prináša globálne zábery. Druhým je The Context Camera, ktorá fotí 30 km široké, čiernobiele zábery terénu. Tieto zábery pomáhajú vedcom rozlišovať zábery, ktoré zhotoví tretí nástroj, ktorým je High-Resolution Imaging Science Experiment (pozn. redakcie: HiRISE). Tento tretí inštrument spravidla vyhotovuje tie najlepšie zábery.

S možnosťou zaostriť na zaujímavé kompozície a zhotoviť farebné zábery, sa vedcom podarilo zachytiť dramatické scény. Príkladom sú marťanské tornáda, piesočné lavíny a iné. Medzi zábermi tejto kamery sa objavili aj rovery Curiosity, či Opportunity. Od začiatku misie sa kamere HiRISE podarilo zachytiť presne 6 882 204 záberov, ktoré majú dokopy 194 terabajtov.

Tornádo

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Fotografia marťanského tornáda bola zachytená z výšky 297 km nad zemou. Tieň samotného tornáda naznačuje, že sa mohlo tiahnuť do výšky až 800 m.

Lavína

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Keď sa vplyvom ročných období rozpustil ľad, kamera HiRISE zachytila kolaps 500 m útesu a odhalila vrstvy pod povrchom, ktoré dávajú vedcom lepšiu predstavu o tom, ako sa povrch Marsu časom menil.

Marťanské duny

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Vedcom nebolo jasné, či sa povrch Marsu časom mení, najmä kvôli tenkej atmosfére. Preto spočiatku nepredpokladali žiaden pohyb piesku, avšak kamera HiRISE ich presvedčila o opaku.

Zem

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Dôkaz, že sonda MRO netrávi všetok svoj čas pozorovaním Marsu. Táto fotografia vznikla spojením štyroch záberov z kamery HiRISE.

Rover Curiosity

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

HiRISE má dlhú históriu „špehovania“ iných misií americkej vesmírnej agentúry. Zachytila fotografie roverov Spirit, Opportunity a Curiosity, ale aj pristávacích modulov Phoenix a InSight.

Pohyby piesku

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Objavujú sa na rovnakom mieste, približne v rovnaký čas. Vedci si najprv mysleli, že tieto „čiary“ vznikli pomocou slanej vody, ktorá sa môže na Marse objavovať. Až neskôr sa zistilo, že ide o pohyb pieskov po strmom náklone zrázu.

Komentáre