Vedci objavili jednu z najväčších štruktúr prepojených galaxií. Rozopína sa do vzdialenosti 1.4 miliárd svetelných rokov

Takzvaná South Pole Wall sa donedávna skrývala za svetlom našej galaxie.

3D vesmírne mapy odhalili jednu z najväčších kozmických štruktúr, akú sa nám doteraz podarilo objaviť. Ide o giganta, ktorý sa rozpína do vzdialenosti až 1.4 miliárd svetelných rokov a ukrýva v sebe státisíce galaxií.

South Pole Wall, alebo Stena južného pólu

Vedci túto kozmickú štruktúru nazvali South Pole Wall, alebo Stena južného pólu. Donedávna sa skrývala priamo na očiach, pretože veľká časť sa ukrýva miliardu svetelných rokov za svetlom našej vlastnej galaxie. Veľkosť South Pole Wall súperí s veľkosťou šiestej najväčšej kozmickej štruktúry, ktorou je Sloan Great Wall. Píše o tom portál Livescience.

Astronómovia si všimli, že galaxie v nej nie sú roztrúsené náhodne, ale združujú sa dokopy. Tento jav sa nazýva kozmická sieť. Medzi galaxiami sa totiž nachádzajú obrovské prúdy vodíkového plynu, ktorý spája galaxie dokopy. Prirovnať by sa to dalo k perlám na náhrdelníku. Mapovať kožmické vlákna patrí do oblasti vesmírnej kartografie, ktorá sa nazýva kozmografia.

Mapovanie vesmíru

Kozmografia mapuje aj iné gigantické kozmické štruktúry. Najväčšou z nich je zatiaľ Hercules Corona Borealis Great Wall, ktorá sa rozpína do vzdialenosti 10 miliárd svetelných rokov. To je približne desatina pozorovateľného vesmíru. V roku 2014 sa kozmografom podarilo odhaliť štruktúru Laniakea. Ide o združenie galaxií, do ktorého patrí aj tá naša, Mliečna dráha. Táto kozmická štruktúra je široká 520-miliónov svetelných rokov a ukrýva v sebe hmotu o veľkosti 100-kvadriliónov Sĺnk.

Vedci vytvorili novú mapu vesmíru a pomocou špeciálnych metód sa pozreli na časť oblohy, ktorá je zakrytá našou vlastnou galaxiou. Výsledkom bola mapa, ktorá ukazuje bublinu plnú materiálu, ktorá sa združuje okolo najjužnejšieho bodu na oblohe.

South pole Wall
South pole Wall. Zdroj: Pomarède et al., ApJ, 2020

„Ak poznáme, ako vyzerá vesmír v tak veľkom merítku, dokážeme potvrdiť naše súčasné kozmologické modely,“ hovorí Neta Bahcall, z univerzity Princeton.

Vo svojej práci sa tím kozmografov priznáva, že sa im pravdepodobne nepodarilo zmapovať celú oblasť South Pole Wall. Tvrdia, že si nebudú na 100% istí, dokým sa im nepodarí zmapovať vesmír v oveľa väčšom merítku.