Neúspech v hľadaní po dôkaze o existencii temnej hmoty v galaktickom obale vyvolal dávku kontroverzie

Temná hmota je neviditeľná energia, z ktorej sa skladá aj obal našej galaxie. Vedci práve tam pátrali po záhadnej sile, no neúspešne.

Mliečna dráha
Zdroj: NASA

Pátranie po dôkazoch o existencii temnej hmoty opäť neprinieslo žiadne výsledky, tentokrát však ide o trochu kontroverznejšiu udalosť. Pohľad astronómov do prázdneho vesmíru neukázal röntgenové žiarenie, ktoré sa malo spájať s časticou, ktorá by mala temnú hmotu tvoriť – neutrínom. Na štúdiu upozorňuje portál sciencealert.com.

Podľa slov vedcov tento objav, alebo skôr neprítomnosť objavu, ich prinútila zvážiť, či je neutríno naozaj časticou, z ktorej sa temná hmota skladá. Nevylúčili ho však úplne. Temná hmota je otáznikom ktorý vedcov trápi už dlhú dobu. Okrem gravitačného vplyvu, ktorý možno badať na predmetoch okolo nás, ju totižto nedokážeme priamo pozorovať.

Príkladom sú planéty a hviezdy na okraji našej galaxie. Podľa vedcov sa pohybujú naprieč vesmírom rýchlejšie než by mali, akoby na nich vplývala gravitačná sila, ktorá nemá jasný zdroj. Taktiež gravitačná šošovka, fenomén ktorý hovorí o ohnutí trajektórie svetla pod vplyvom gravitácie, je taktiež väčšia, než by mala byť. Podľa týchto efektov vedci vypočítali, že až 85% vesmíru tvorí práve temná hmota.

Pretože ju nedokážeme pozorovať, ani zaznamenať, netušíme, čo je táto neznáma sila zač. Najsľubnejším kandidátom bola častica neutríno. Ide o časticu, ktorá nemá žiaden elektrický náboj a veľmi malú hmotnosť. Vedci predpokladali, že tieto častice nebudú normálnu hmotu nijak o vplyvňovať, iba ich gravitačným poľom.

Neviditeľná energia

Keďže vedci zistili, že naša galaxia má s najväčšou pravdepodobnosťou okolo seba obal, stvorený z temnej hmoty, ich najlepšou šancou bolo nájsť stopy po neutrínach práve tam. Vedci preto začali analýzou röntgenových dát prázdneho priestoru okolo galaxie, ktoré sa im podarilo zozbierať za posledných 20 rokov. Problémom bolo, že neobjavili nič.

„Absencia akéhokoľvek nálezu neznamená, že temná hmota nie je tvorená zo sterilného neutrína. Znamená to, že neexistuje žiadny experimentálny dôkaz, ktorý by naznačoval jeho existenciu,“ vyjadril sa fyzik Ben Safdi, z univerzity v Michigane.

V rovnakom čase uskutočnil fyzik Alexey Boyarsky podobný výskum a tvrdí, že jeho tím potrebné výsledky našiel. Jeho výskum zatiaľ čaká na ohodnotenie od vedeckej komunity. Otázka temnej hmoty rozdelila vedeckú komunitu na dva tábory. Oba použili k odhaleniu hmoty iné techniky a každá strana je presvedčená, že tá ich je správna.

Existuje aj tretia cesta, ktorá zatiaľ nebola preskúmaná. Safdi tvrdí, že výsledky jeho tímu otvoria nové možnosti v štúdii temnej hmoty.

Komentáre