Vedci objavili bunku, ktorá má potenciál definitívne poraziť rakovinu. Prvé testy ukázali prekvapivé výsledky

Nová metóda liečby vylieči akýchkoľvek pacientov a porazí všetky druhy rakoviny.

Liečba rakoviny
Zdroj: pixabay.com

Vedci objavili novú imunitnú bunku, ktorá by mohla viesť k univerzálnej liečbe na rakovinu. Tento „svätý grál“ by fungoval na všetkých ľudí a  zaberal by na všetky druhy rakoviny.

Liečba využíva T-lymfocyt, čo je druh bielej krvinky, ktorý pomáha nášmu imunitnému systému identifikovať a ničiť a typické bunky. V súčastnosti vedci využívajú túto vlastnosť pri terapii, pri ktorej používajú Chimérne T-bunkové receptory. Z krvi pacienta vyberú T-lymfocyt, ktorý následne upravia tak, aby vyhľadával a ničil rakovinové bunky.

Hoci je táto metóda sľubná, má svoje obmedzenia. Funguje len pri určitých pacientoch a len proti niekoľkým druhom rakoviny. Nie je vhodná proti pevným nádorom, ktoré sú typické pre väčšinu foriem rakoviny.

V pondelok prišli výskumníci z univerzity v Cardiffe so štúdiou, v ktorej popisujú objav jedinečného T-lymfocytu, ktorý obsahuje receptor, čo dokáže rozpoznať molekulu, nesúcu označenie MR1. Táto molekula sa objavuje na povrchu mnohých typov rakoviny, no aj na povrchu zdravých buniek. Geneticky upravené lymfocyty (pozn. redakcie: vybavené chimérnymi bunkovými receptormi) budú ničiť len rakovinové bunky.

Univerzálna liečba

Liečba sa nemusí viazať len na jediný typ rakoviny. Pri testoch v laboratóriu zistili, že táto metóda zaberá proti rakovine pľúc, kože, krvi, konečníka, prsníka, kosti, prostaty, maternice, obličiek a pošvy. Upravené bunky sa počas procesu liečby vyhýbali všetkým zdravým bunkám. V ďalšom teste použili T-lymfocyty ľudí, trpiacich melanómom (pozn. redakcie: druh rakoviny) a zistili, že po úprave nové bunky vyliečili nie len bunky pacienta, ale aj bunky iných pacientov.

Liečba sa však musí ešte otestovať na skutočných pacientoch. Doteraz prebiehali len na myšiach, ktoré boli infikované ľudským typom rakoviny. Podľa správ však identifikovali molekulu MR1 a preukázali pozoruhodné „kvality“ pri zabíjaní rakovinových buniek.

Vedci z Cardiffu plánujú uskutočniť ešte niekoľko dodatočných testov. Ak všetko pôjde podľa plánu, liečba by mala byť dostupná verejnosti už o niekoľko rokov. Jedná sa pre nich o novú métu v oblasti boja s rakovinou, o ktorej si nikto ani len nemyslel, že by bola možná.

Komentáre