Vedci objavili relatívne blízko nás dve planéty, ktoré by mohli byť vhodné na život

Jedná sa o ideálnych kandidátov na štúdium života mimo našej Slnečnej sústavy. Problémom môže byť ich blízkosť pri domovskej hviezde

Vedci objavili pri neďalekej hviezde 5 exoplanét, z ktorých dve by mohli byť obývateľné super-Zeme (pozn. redakcie: planéty väčšie ako Zem, zároveň však menšie ako Neptún). Jedná sa o perfektných kandidátov na štúdium života mimo našej Slnečnej sústavy.

Dve planéty nesú názov GJ 180 d a GJ 229A c. Jedna je 7.5 a druhá 7.9 krát väčšia ako naša Zem. Nachádzajú sa 40 a 19 svetelných rokov od nás. Obe obiehajú červeného trpaslíka, čo je typ hviezdy, pri ktorej sa životu veľmi nedarí. Jedná sa o staré hviezdy, ktoré sú na konci svojho života búrlivé a do svojho okolia vypúšťajú veľké množstvo radiácie. Neznamená to ale, že by život pri nich vzniknúť nemohol. Niektoré z nich sú oveľa menej aktívne ako iné.

Problémom však je, že „zlatá zóna“, čo je vzdialenosť od hviezdy, kedy je teplota primeraná a na povrchu môže existovať voda, je veľmi blízko pri hviezde. To znamená, že planéty sú náchylnejšie na viazanú rotáciu (pozn. redakcie: Jedna strana planéty je neustále otočená smerom ku hviezde).

GJ 180 d má rok dlhý 106 dní a vedci veria, že sa nachádza od hviezdy dostatočne ďaleko, aby nemala viazanú rotáciu. To znamená, že pravdepodobnosť vzniku života je o niečo vyššia. Ďalšia planéta, GJ 229A c má viazanú rotáciu, pretože jej domovská hviezda Gliese 229A je o niečo väčšia. Zaujímavosťou tejto planéty je fakt, že sa nachádza v binárnej sústave, to jest sústave dvoch hviezd. Taktiež je najbližšou potenciálne obývateľnou planétou, akú poznáme.

Vedci veria, že ďalšia generácia teleskopov by nám mohla poskytnúť priame snímky oboch planét, ktoré by nám prezradili, či sa na nich nachádza atmosféra, alebo dokonca voda.

„Náš objav sa pripísal na zoznam planét, ktoré môžu byť priamo zachytené novými teleskopmi,“ vyjadril sa astronóm Fabo Feng.