Čakanie sa najrýchlejší Focus s označením RS sa skončilo. Automobilka potvrdila, že sa verzia RS v aktuálnej generácii neukáže. O dôvodoch sa špekulovalo už dlhšie, pričom sa najčastejšie skloňovalo slovíčko "emisie". Tento pohľad by bol však až príliš jednoduchý, okolností smerujúcich proti najvýkonnejšej verzii RS je pochopiteľne viac. Vrcholom modelového radu Focus sa tak stáva Ford Focus ST.

Hybrid je fajn, ale nie pre Focus RS

„Ostrý“ Focus RS bol pre Ford vždy veľmi dôležitým modelom, nešlo však o peniaze, ale o imidž modelového radu dvíhajúci predaje jeho bežných verzií. Celý príbeh začal už tesne po prelome tisícročí, kedy sa objavila prvá generácia Focusu RS a v segmente hothatchov spôsobila menšiu revolúciu. Svojimi reálnymi schopnosťami, limitovaným počtom vyrobených kusov, cenou, aj spôsobom výroby. Prvý Focus RS bol skrátka po každej stránke výnimočným autom. A podobne na tom bola aj každá jeho nasledujúca generácia. Práve preto bolo pre Ford mimoriadne dôležité, aby vynikala aj jeho pripravovaná najnovšia generácia. Konštruktérom sa však do cesty postavila prísna bezpečnostná a emisná legislatíva, ktorá oberala pôvodný koncept o jeho myšlienku. Ak by mal Focus RS vzniknúť, musel by byť výkonným a veľmi obratným autom pre vyznávačov športovej jazdy. A ako sa ukázalo, hybridný pohon tieto atribúty nenapĺňal. Hovorca automobilky uviedol, že cesta použitia hybridného pohonu pre RS sa nakoniec ukázala ako nereálna.

Príbeh legendárneho Focusu RS začala písať jeho prvá generácia vyrobená ešte ako limitovaná edícia. Šlo o cestný špeciál s výraznými technickými odlišnosťami od bežných verzií. Dnes je cenenou zberateľskou raritou. 

ST dostane prioritu

Pre fanúšikov rýchlych Focusov to znamená jediné – modliť sa budú k verzii ST. S jej rastúcou dôležitosťou však môžeme očakávať, že si na nej dá Ford aj do budúcnosti záležať a „nevymäkne“. Momentálne je k dispozícii s benzínovým aj naftovým motorom, už teraz tak má Ford dve charakterovo odlišné verzie určené pre rozdielne skupiny zákazníkov. Automobilka potvrdila, že program „rýchlych“ Fordov rozhodne nehodlá opustiť a v Európe sa viac sústredí na Fiestu ST a Focus ST. Dá sa preto očakávať, že s nimi počíta aj do budúcna a ich vývoj bude pokračovať aj počas platnosti prísnejších emisných limitov. Dokedy presne, je však nateraz nejasné. Ford totiž zároveň potvrdil, že ďalší vývoj športových verzií sa mu vyplatí len do momentu, kým sa ich predá veľké množstvo. Na luxus technicky odlišných limitovaných edícií dnes skrátka nie je priestor.