Po prijatí opatrení proti šíreniu koronavírusu sa akosi automaticky očakával aj prepad predaja nových vozidiel. Po zverejnení prvých predajných výsledkov za marec 2020 však mnohým európskym obchodníkom vtlačilo slzy do očí. Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) je na tom najhoršie Taliansko s medziročným prepadom predajov o 85 %, chváliť sa však nemajú čím ani Francúzi (-72 %), či Španieli (-69 %). V susednom Rakúsku obchodníci nahlásili prepad o 66 %.

Viac ako 200 európskych fabrík stojí

Eric-Mark Huitem, šéf ACEA, hovorí, že spomedzi všetkých 229 výrobných a montážnych európskych závodov na automobily ešte na konci marca 2020 väčšina stála. To predstavuje obrovské ekonomické škody a ohrozenie zamestnania pre viac ako milión európskych zamestnancov. ACEA preto vyzýva úradníkov EÚ k okamžitej akcii a uvoľneniu reštrikcií. Nahlas sa dokonca hovorí o predĺžení platnosti súčasných emisných noriem a oddialení nástupu prísnejších noriem. Aspoň do času, kým sa automobilky hospodársky neotrasú z najväčších strát.

Taliansko hlási návrat o 59 rokov

Najväčšiu novodobú krízu v predajoch nových áut zažilo Taliansko v rokoch 2008 – 2011, kedy sa trh s novými autami prepadol o celý milión predaných áut (z 2,4 mil. na 1,4 mil. áut). Vtedy sa zdalo, že nič horšie už nemôže prísť. Najmä po tom, ako sa trh zotavil a v roku 2019 predstavovali predaje znova úroveň 1,92 mil. nových áut. Na začiatku roka 2020 však ešte nikto netušil, do akých hĺbok sa predaje prepadnú už o necelé tri mesiace. V marci 2020 totiž Taliani hlásia medziročné prepady o masívnych 85 %, čo v reči čísiel znamená 28 057 nových áut. V apríli 2020 pritom experti odhadujú ešte menšie predajné čísla. Podľa nich sa taliansky trh vrátil na úroveň spred 59 rokov. Pre zaujímavosť, najviac sa v marci darilo domácemu Fiatu, ktorý získal 9,8 % podiel talianskeho trhu.

Švédi sú v pohode. Zatiaľ

Opačná situácia je vo Švédsku. Vláda tam neprijala mnohé rozhodnutia o obmedzení hospodárskej činnosti, takže švédska ekonomika netrpela tak, ako vo väčšine zvyšku Európy. Aj napriek tomu však majú spotrebitelia obavy a nekupovali tak, ako pred vypuknutím pandémie. Medziročné marcové predaje tak spadli len o 8,6 % (na 27 649 áut). Prvý štvrťrok tak Švédsko uzavrelo s prepadom predaja na úrovni  - 10,5 % (66 154 ks). A kto je lídrom miestneho trhu? Podľa očakávania Volvo s podielom 19,1 %. 

Zdroj: ACEA, Focus