Rýchle a účinné zabrzdenie jazdnej súpravy pozostávajúcej z ťažného vozidla a prívesu je problém, ktorým sa automobilky zaoberajú už roky. Zároveň však platí, že viac úsilia sa venuje „vyladeniu“ ťažného auta a jeho schopnostiam pri ťahaní a brzdení, ako samotným prívesom. Mnohé súčasné autá tak disponujú nadstavbami stabilizačných systémov schopných stabilizovať rozhojdaný príves, asistentmi pomáhajúcimi pri cúvaní s prívesom, či schopnosťou auta bojovať s bočným vetrom pôsobiacim na celú súpravu. Vývojári koncernu GM sa však zamerali aj na schopnosti prívesov, pričom sa tŕňom v ich oku stali samotné brzdy.

REKLAMA
REKLAMA

Rýchlejšia komunikácia

Problémom súčasných súprav sú pomalé reakcie prívesov na brzdenie ťažného vozidla a následná regulácia brzdného účinku. V prvok kroku sa preto zamerali na nové systémy riadenia brzdenia (výkonnejšia elektronika a rýchlejšie komunikujúce riadiace jednotky prívesu a ťažného vozidla) a následne aj na výkonnejšie brzdy schopné rýchlejšej a jemnejšej regulácie potrebnej pre stabilizačné a protipreklzové systémy prívesov. Komunikácia medzi prívesom a ťažným autom prebieha pomocou klasickej sedempinovej zásuvky, pričom je v hre dokonca aj komunikácia prívesu s navigačným systémom v aute. Riadiace jednotky prívesu by sa tak vedeli už s predstihom pripraviť na prudké klesania, či zákruty. Všetko je však zatiaľ vo vývoji a naráža na technické možnosti súčasných prívesov. Skúšobné ťažné súpravy GM však vďaka novej generácii bŕzd eBoost Trailer Brake Concept dokázali v praxi skrátiť brzdné dráhy o celých 20 %.

Použitím nového konceptu bŕzd eBoost Trailer Brake Concept sa podarilo vývojárom skrátiť brzdnú dráhu o 20 %

Technológiu máme, prívesy zatiaľ nie

Nové riešenie účinnejšieho brzdenia prívesov je zatiaľ v štádiu vývoja, podľa ľudí z GM je však takmer vo finálnej fáze a vedia si predstaviť jeho sériovú výrobu. Je tu však problém. Na trhu zatiaľ neexistujú prívesy, na ktoré by sa dala nová technológia rýchlo aplikovať. Treba skrátka rýchlo vyvinúť novú generáciu prívesov vybavených riadiacimi systémami novej generácie. Od účinnejších a pohotovejších bŕzd, až po integrované riadiace jednotky schopné spracovávať veľké množstvá údajov „posielaných“ z ťažného vozidla k prívesu. GM preto nadviazal kontakty s niekoľkými renomovanými výrobcami prívesov a už pracujú na potrebných krkoch. Sériovej výrobe prívesov vybavených novou technológiou brzdenia by tak v krátkej budúcnosti nemalo nič stáť v ceste.

zdroje: GM.commotor1.com