Audi e-tron je prvý elektromobil značky a celkovo jeden z prvých elektromobilov na svete od prémiového výrobcu. Disponuje výkonom 265 kW (300 kW v režime BOOST) a krútiacim momentom 561 Nm (664 Nm v režime BOOST). V tom istom režime zvládne stovku za 5,7 sekundy. Podľa normy WLTP má mať dojazd viac ako 400 km, no kolega Mišo sa pri jeho testovaní presvedčil o opaku a aj preto odporúčam prečítať si jeho Audi e-tron test. Dosť bolo čísel, poďme sa pozrieť na pohon e-tronu.  

Dva asynchrónne elektromotory

Ten disponuje pohonom Quattro, no nie je to ten klasický čo poznáme. Ide o novú generáciu pohonu Quattro, takzvaný elektrický pohon všetkých kolies. Ten sa stará o optimálnu trakciu a dynamiku auta. Tak, ako aj u Tesly Model X, aj e-tron poháňajú dva elektromotory, jeden pre každú nápravu. Ide o asynchrónne (indukčné) elektromotory, ktoré sú vďaka hliníkovému rotoru ľahké a zároveň vyžadujú len malú údržbu. Maximálny výkon v režime BOOST dokážu poskytnúť až na 60 sekúnd. Zadný motor (koaxiálne uložený) produkuje ako viac výkonu (140 kW), tak aj krútiaceho momentu (314 Nm) ako predný motor (uložený paralelne s nápravou). Ten ponúka o niečo nižšie hodnoty (125 kW, 247 Nm). Motory spolupracujú s dvojstupňovými planétovými prevodovkami, ktoré prenášajú sily na nápravy prostredníctvom diferenciálov. Pohon quattro je tiež možné aktivovať podľa potreby, čoho výsledkom je rozdelenie krútiaceho momentu špecifické pre konkrétnu situáciu.

e-tron používa primárne zadný elektromotor pre dosiahnutie čo najvyššej efektivity. Ak vodič ale vyžaduje viac výkonu, ako dokáže dodať zadný elektromotor, elektrický pohon Quattro prerozdelí krútiaci moment aj na prednú nápravu. Funguje aj prediktívne, čiže skôr, ako reálne dôjde k preklzu na klzkom povrchu, pri rýchlom zatáčaní, alebo pri pretáčavosti alebo nedotáčavosti vozidla. Medzi okamihom, keď systém rozpozná jazdnú situáciu a okamihom, keď sa dostaví krútiaci moment z elektromotorov, ubehne podľa Audi len asi 30 milisekúnd. Elektrický pohon Quattro je tak oveľa rýchlejší ako konvenčná technológia Quattro. Hlavným dôvodom je to, že elektrický systém pohonu rozdeľuje elektrinu skôr, ako sa dokáže aktivovať mechanická spojka. V situácii so zníženou adhéziou je dôležitý aj protišmykový systém. Prekĺznutie kolesa je monitorované priamo elektronikou motora, ktorá tak dokáže zareagovať 50-krát rýchlejšie ako pri konvenčnom Quattre. e-tron má teda všetky predpoklady na to, aby uspel v našom teste na valcoch.

6/6 hviezdičiek

Audi e-tron so svojou nadupanou elektronikou nesklamalo, skôr naopak, milo prekvapilo. Tak, ako Tesla Model X, náš 4x4 test zvládol na plný počet hviezdičiek, no v expresne rýchlom čase 8,7 sekundy, čo je o takmer 10 sekúnd rýchlejšie ako spomínaná Tesla. Treba však podotknúť, že posledný test s trakciou na jednom kolese prednej nápravy zvládol e-tron až v režime off-road a s vypnutou stabilizáciou. Je to však úplne v poriadku, pretože na snehu nebudete auto väčšinou trápiť v klasickom režime, ale rovno zapnete off-roadový mód. Náš test ukázal, že elektrický pohon Quattro dokáže reagovať naozaj extrémne rýchlo, čím nechal za sebou aj Teslu. 

Verím, že vás určite bude zaujímať aj porovnanie s nemeckým rivalom, Mercedesom EQC400. 4x4 test s prvým elektromobilom Mercedes pripravujeme a určite vám čoskoro prinesieme aj toto porovnanie.