Britský premiér Boris Johnson znova šokuje. Na klimatickom summite COP26 oficiálne oznámi zámer Veľkej Británie zakázať predaj áut so spaľovacími motormi o päť rokov skôr, než bol pôvodný plán. Namiesto roku 2040 sa tak stane už v roku 2035. Summit COP26 sa uskutoční v novembri 2020 v Glasgowe. Boj proti klimatickým zmenám pritom Británia vezme pekne od podlahy. Spolu s klasickými benzínovými a naftovými autami (vrátane ľahkých úžitkových) sa budú musieť zo showroomov porúčať aj hybridy a plug-in hybridy.

Automobilky varujú

Chystané opatrenia zdvihli veľkú vlnu nevôle najmä medzi predstaviteľmi automobilového priemyslu. Mike Hawes, riaditeľ Združenia výrobcov a predajcov automobilov (SMMT), varuje, že tieto kroky sú unáhlené a poškodia ekonomiku krajiny. Vyvolávajú neistotu a nútia automobilky znižovať stavy zamestnancov a násilne meniť výrobnú štruktúru jednotlivých značiek. Hawes vyčíta Johnsonovi aj to, že len populisticky vyhlasuje nesplniteľné dátumy a opatrenia, zatiaľ čo nerobí nič pre podporu domáceho automobilového priemyslu.

Toto sa nedá stihnúť

Predstavitelia automobiliek varujú, že Johnsonove plány sa nedajú za 15 rokov vôbec stihnúť. Predstava, že v roku 2035 budú fabriky vyrábať takmer výlučne elektrické autá za dostupné ceny, je údajne nezmyselná. Mnoho veľkých výrobcov navyše investovalo obrovské peniaze do vývoja plug-in hybridných technológií a náhly prechod na čisto elektrické vozidlá je prakticky vylúčený. Otázkou je aj to, kto to zaplatí. Ak by aj fabriky svoj výrobný program za cenu obrovských investícií nakoniec preorientovali, extrémne vysoké ceny nových modelov by z nich urobili prakticky nepredajný tovar. A nepomohli by ani masívne štátne dotácie. Extrémne by zaťažili štátny rozpočet, ktorý sa už teraz zmieta v problémoch. Nehovoriac o infraštruktúre, ktorá si vyžiada ešte viac investícií, než samotné elektromobily.

Nervozita ropných spoločností rastie

Prijaté opatrenia poriadne znervóznili aj ropné spoločnosti, ktorým v prípade úplného zákazu predaja spaľovacích motorov v autách výrazne poklesnú zisky. Podstatne menšie predané objemy paliva by zároveň znamenali výrazný nárast cien benzínov a nafty, ktoré zostanú v ponuke.

Boris Johnson síce vyslovil rok 2035, nepredstavil však detailný plán, ako sa k tomuto cieľu dopracuje. Jasné nie je najmä finančné pozadie celého zámeru, ani to, ako chce dosiahnuť dostupnosť elektrických áut pre všetkých. Známy nie je ani fakt, čím vládna garnitúra nahradí výpadky zo spotrebnej dane z fosílnych palív, ani to, z čoho chce financovať masívne rozšírenie terajšej infraštruktúry. Bez nej totiž ostávajú akékoľvek populistické „zelené“ plány Británie na elektrické zajtrajšky len Johnsonovým vzdušným zámkom.

zdroj: autoexpress.co.uk