Bratislava 

Odborári z Dopravného podniku Bratislava (DPB) vstúpili od začiatku mája do štrajkovej pohotovosti.

Od zamestnávateľa totiž požadujú zvýšenie miezd. Ak sa do štvrtka 9. mája odborové organizácie s vedením DPB nedohodnú na požadovanej úprave miezd, budú zvažovať vyhlásenie štrajku. TASR o tom informovala hovorkyňa Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Martina Nemethová. 

Platná podniková kolektívna zmluva, ktorá sa týka 2700 zamestnancov, bola uzatvorená 16. januára 2017 a dodatkom sa predĺžila jej platnosť do 31. decembra 2020. "Odborové organizácie požadujú zvýšiť pre rok 2019 mzdové tarify všetkým zamestnancom DPB v kategórii R a vodičom MHD minimálne o 1,20 eura za hodinu, zvýšiť hodinové tarify pri individuálnych mzdách všetkým zamestnancom DPB v kategórii R minimálne o 1,20 eura za hodinu a zamestnancom odmeňovaných mesačnou mzdou (vrátane individuálnych miezd) zvýšiť mzdové tarify minimálne o 100 eur mesačne," spresnila Nemethová.

Požiadavky zástupcov zamestnancov zamestnávateľ podľa nej neakceptoval a navrhoval zvýšenie len o 0,10 eura za odpracovanú hodinu.

DPB pre TASR uviedol, že už pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti nové vedenie spolu s bratislavským primátorom Matúšom Vallom zvolali na tento týždeň pracovné stretnutie všetkých zamestnancov podniku, ktorého cieľom je predstavenie vízie a plánu podniku, ako aj diskusia na tému možností v oblasti mzdových a pracovných podmienok. "Čo sa týka miezd v DPB, tieto v období 2013 až 2019 rástli medziročne rovnakým tempom ako mzdy inde v ekonomike (štyri až päť percent ročne) a zamestnávateľ navrhol pre ďalšie obdobie udržanie medziročného nárastu na úrovni inflácie. Preveruje tiež možnosti diferencovania podľa profesie, situácie na trhu a doterajšieho rastu miezd," uviedla pre TASR hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Nové vedenie podniku uskutočnilo podľa jej slov doposiaľ deväť stretnutí vedenia s odborovými organizáciami pôsobiacimi v DPB. "Predstavy odborárov sú na úrovni ďalšieho rastu v rozmedzí 16 až 20 percent, čo je pre ekonomickú stabilitu podniku neúnosné a ohrozilo by to fungovanie podniku," spresnila Volfová. 

DPB pripomína, že mzdy vodičov MHD v Bratislave sú najvyššie spomedzi všetkých porovnávaných mestských dopravných podnikov. Toto pripomenutie radšej uvádzať ani nemali. Je to hanba, odvolávať sa na ostatné mestá na Slovensku, kde sú všetky príjmy značne nižšie...

Košice

Zamestnanci Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sú na rozdiel od tých bratislavských už druhý mesiac v štrajkovej pohotovosti. 

Včera popoludní sa predstavitelia základnej odborovej organizácie vodičov mestskej hromadnej dopravy pred budovou podniku na Bardejovskej ulici stretli so zamestnancami a vedením DPMK, s ktorými rokovali o mzdovej otázke. Na stretnutí padlo rozhodnutie, či šoféri vstúpia do ostrého štrajku.      

Mesto reagovalo, že sa nikdy nebránilo diskusii o úprave výšky miezd a uvedomuje si, že práca vodičov je náročná. Samospráva však upozorňuje, že priemerný plat v DPMK dosiahol za minulý rok 1 088 eur a v rámci miest s MHD tak bol druhý najvyšší po Bratislave. 

„Finančné ohodnotenie je už teraz o 7,4 percenta vyššie ako priemer v národnom hospodárstve za rok 2018 dosahujúci 1 013 eur. Nielen vodiči v DPMK si zaslúžia vyššie platy. Nemyslíme si, že forma, ktorú si zvolili, je správna,“ uvádza magistrát. 

V Košiciach idú ostro štrajkovať

Odborári Dopravného podniku mesta Košice vstupujú vo štvrtok 9. mája na dve hodiny do ostrého štrajku. Podľa predsedu tejto odborovej organizácie Ivana Horvátha je táto možnosť reálna aj počas hokejových majstrovstiev sveta. „Stále platí, že žiadame zdvihnutie miezd o 10 percent,“ uviedol predseda základnej odborovej organizácie vodičov pri DPMK Ivan Horváth po neúspešnom kolektívnom rokovaní. 

Kedy, keď nie teraz? 

Nespokojní sú zamestnanci viacerých povolaní. Od policajtov, cez sestričky, až po spomínaných zamestnancov dopravných podnikov. Viete si predstaviť čisto v teoretickej rovine, čo by  bolo, keby ani jeden z týchto ľudí nenastúpil ráno do služby? Pocítili by sme to všetci. 

Myslím si, že nie je lepšieho momentu, kedy by zamestnanci mohli pritlačiť na svojho zamestnávateľa. Turisti nielen z celého sveta, ale aj domáci sa tak môžu veľmi rýchlo stať "rukojemníkmi" tvrdo pracujúcich ľudí, ktorí za svoju prácu nedostávajú adekvátnu odmenu.