Prvá generácia R170

Poďme sa pozrieť na jeho peknú kariéru. Tá začala v roku 1996. Vtedy predstavili malý roadster Mercedes-Benz SLK typ R170. I keď to názov nepredpovedal, automobil využíval platformu so skráteným rázvorom vtedajšieho Céčka generácie W202. Bolo to prvé z moderných áut, ktoré dokázalo byť dve v jednom, teda roadster aj kupé, keďže premyslený systém sklápania pevnej strechy umožňoval voziť ju stále so sebou. To bolo mimoriadne praktické a skutočne vhodné po celý rok. No nieslo to aj negatíva. Mercedes SLK nikdy nedokázal byť ľahkým autom. Nielen v tejto generácii, ale ani v žiadnej ďalšej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Paleta motorov obsahovala radové 4-valce a vidlicové 6-valce, všetko samozrejme len zážihové motory. Základom bola verzia SLK 200 s 100 kW (136 k), vyššie to boli kompresorom preplňované SLK 200 a SLK 230. K dispozícii boli šesťvalcové motory SLK320 a SLK32 AMG. To bolo konkurenciou pre vtedajšie BMW Z3 M Roadster a Porsche Boxster S. Mal 260 kW (354 k) a na 100ku zrýchlil za 5,2 sekundy. No veľa skutočne vodičskej radosti z jazdy nedokázal ponúknuť.

Druhá generácia R171

Druhá generácia s označením R171 prišla v roku 2004. Dostala predĺžený rázvor, 7-stupňovú automatickú prevodovku miesto 5-stupňovej a rýchlejšie sklápateľnú strechu. Do výbavy pribudla funkcia Airscarf, teda vyhrievané opierky hlavy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Základom bola opäť verzia 200 Kompressor s 120 kW (163 k), v ponuke okrem 6-valcových motorov bola aj V8. Tá bola v modeli SLK 55 AMG s až 260 kW (354 k). Zrýchlenie na 100 km/h zvládal SLK 55 AMG len za 4,9 sekundy. 

Tretia generácia R172

Posledná generácia s interným označením R172 mala premiéru v januári 2011. Bolo to tiež prvé SLK, do ktorého v Stuttgarte namontovali vznetový motor, od roku 2016 v rámci premenovania modelov dostalo názov SLC podľa príbuzenstva s triedou C.

Vznetový ekvivalent bol 2,1-litrový štvorvalec, po modernizácii má SLC len štvorvalce a jediný šesťvalec. Ten je dostupný len ako AMG verzia SLC 43. Ide však o preplňovaný motor, podobne ako v prvej generácii. Aktuálne na autosalóne v Ženeve predstaví Mercedes takzvanú Final Edition pre rozlúčenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Automobil bude lakovaný aj v špeciálnej žltej farbe Sun Yellow. V sérii má balík AMG Styling so zníženou svetlou výškou. Bohatšia sériová výbava bude obsahovať napríklad vyhrievané opierky hláv alebo rôzne detaily s názvom Final Edition a odlišné čalúnenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

K dispozícii sú verzie SLC 180, SLC 200 a SLC 300. Prvý je 1,6-litrový zážihový štvorvalec, zvyšné dva sú dvojlitrové zážihové štvorvalce. Vrcholom je AMG SLC 43 s trojlitrovým zážihovým vidlicovým šesťvalcom a 287 kW (390 k). Cena na domácom nemeckom trhu štartuje za základnú verziu na 41 536 eur a AMG verzia končí na 65 045 eur. Celosvetovo zo všetkých 3 generácií vyrobili cez 710-tisíc modelov. Nám bude toto auto chýbať. A vám?

Zdroj foto: Mercedes-Benz