Fiat 127, Renault 15/17, Mercedes SL (r/c107)? Ktorému z nich by ste dali hlas, ak by sa anketa konala dnes? 

Fiat 127 - 239 bodov

Fiat 127 predstavili v r.1971 a niesol interné označenie X1/4. Bol to priamy nástupca modelovej rady 850. Novinka mala malý motor pod prednou kapotou prične a poháňal predné kolesa. Čo bolo z počiatku pod kapotou? Maličký motorik s objemom 903 cm3, ktorý poskytoval výkon 33 kW s maximálnym krútiacim momentom 64 Nm. Rozmery autíčka Boli 3595 x 1525 x 1360 mm. Za dizajnom karoséria bol Pio Manzù, ktorý sa však premiéri auta nedočkal. Zomrel ako 30 ročný v r. 1969 pri autonehode. 
V roku 1973 prišla verzia Deluxe s lepšími a komfortnejšími sedadlami. V roku 1975 prišla verzia Special s modifikovanou prednou maskou. 
Rok 1977 sa niesol v znamení modernizácie. Predné partie už nezdobila dvojica obdĺžnikových svetiel. Smerovky presunuli do plastových nárazníkov. Predná maska bola čierna, vyrobená z plastu. Auto ako také narástlo do dĺžky o 5 centimetrov, čo sa premietlo na zväčšení auta od B-stĺpika. Mierne narástol aj otvárací priestor kufrových dverí, nakoľko sa zákazníci sťažovali na zlú manipuláciu s batožinou.   
Pod kapotu sa dostal aj nový motor so 4 valcami a rozvodom OHC. Mal objem 1049 cm3 a výkon 37 kilowattov. Zaujímavo znie verzia Sport, ktorá mala 51 kW a to v kombinácii so športovo ladeným vzhľadom ako interiéru tak exteriéru muselo byť isto zaujímavé vozenie. 
V r. 1981 sa slabšie modeli začali označovať ak Special a Super. Prišla aj naftová verzia 127 D a Kombi. 
Koncom r.1981 dorazila tretia väčša modernizácia. Zmenili sa nárazníky, čiže auto opäť trošku narástlo na dĺžke. Auto malo nové predné a zadné svetla. Sport opäť trošku nadopovali. Konečný výkon siahal na 55 kW a čo je hlavné, dostal 5 kvalt. Mimochodom, 5 kvalt ste mohli nájsť aj v 1,05ke. 
R.1983 znamenal vystriedanie Unom. Za tie roky sa spolu v Európe vyrobilo 3,8 milióna kusov. Lenže predaj v Európe sa týmto rokom neskončil. Ešte dlhé 4 roky ťahali tieto auta z Južnej Ameriky. Nie ako celok, ale iba ako stavebnicu.  

Fiat 127 predstavili v r.1971 a niesol interné označenie X1/4. Bol to priamy nástupca modelovej rady 850. Novinka mala malý motor pod prednou kapotou priečne a poháňal predné kolesa. Čo bolo spočiatku pod kapotou? Maličký motorček s objemom 903 cm3, ktorý poskytoval výkon 33 kW s maximálnym krútiacim momentom 64 Nm. Rozmery autíčka Boli 3595 x 1525 x 1360 mm. Za dizajnom karoséria bol Pio Manzù, ktorý sa však premiéry auta nedočkal. Zomrel ako 30-ročný v r. 1969 pri autonehode. 

V roku 1973 prišla verzia Deluxe s lepšími a komfortnejšími sedadlami. V roku 1975 prišla verzia Special s modifikovanou prednou maskou. 
 
Rok 1977 sa niesol v znamení modernizácie. Predné partie už nezdobila dvojica obdĺžnikových svetiel. Smerovky presunuli do plastových nárazníkov. Predná maska bola čierna, vyrobená z plastu. Auto ako také narástlo do dĺžky o 5 centimetrov, čo sa premietlo na zväčšení auta od B-stĺpika. Mierne narástol aj otvárací priestor kufrových dverí, nakoľko sa zákazníci sťažovali na zlú manipuláciu s batožinou.   
 
Pod kapotu sa dostal aj nový motor so 4 valcami a rozvodom OHC. Mal objem 1049 cm3 a výkon 37 kilowattov. Zaujímavo znie verzia Sport, ktorá mala 51 kW, a to v kombinácii so športovo ladeným vzhľadom ako interiéru, tak exteriéru muselo byť isto zaujímavé vozenie. 
 
V r. 1981 sa slabšie modeli začali označovať ak Special a Super. Prišla aj naftová verzia 127 D a Kombi. 
 
Koncom r.1981 dorazila tretia väčšia modernizácia. Zmenili sa nárazníky, čiže auto opäť trošku narástlo na dĺžke. Auto malo nové predné a zadné svetla. Sport opäť trošku nadopovali. Konečný výkon siahal na 55 kW a čo je hlavné, dostal 5-kvalt. Mimochodom, 5-kvalt ste mohli nájsť aj v 1,05ke. 
 
Rok 1983 znamenal vystriedanie Unom. Za tie roky sa spolu v Európe vyrobilo 3,8 milióna kusov. Lenže predaj v Európe sa týmto rokom neskončil. Ešte dlhé 4 roky ťahali tieto auta z Južnej Ameriky. Nie ako celok, ale iba ako stavebnicu.  
 
Tak ako to bolo pre Fiat zvykom, auto sa vyrábalo krížom po celom svete. Za zmienku stoja kusy vyrábané v Brazílii, ako model 147 a to medzi rokmi 1976 až 1986. Paleta motorov bola obdobná tým európskym. V Brazílii však vznikali aj iné karosárkse verzie, zamerané na úžitkovú hodnotu. Išlo o dodávky Furgão, Pick-up a Fiorino. Iba tam vznikalo dlhé kombi s názvom Panorama, V tamojšej fabrike vyrobili spolu 1,2 milióna 147.
 
Za Braziliou nezaostávala ani Argentína. Tam prebiehala výroba od roku 1982 až do roku 1996 a spolu vyrobili 230-tisíc kusov. 
 
Prichádzame do Európy. Ako inak, 127čka sa vyrábala aj pod značkou Seat. Dokonca mohla mať aj 2 páry dverí. Spolu vyrobili 1,4 milióna Seatov, ktoré zodpovedali Fiatu. Po skončení spolupráce bežala výroba upraveného modelu Fura s výsledkom zhruba 90-tisíc kusov. 
 
127čka sa vyrábala aj neďaleko našich hraníc, v Poľsku. FSO/FSM 127p montovali aj z vlastných aj z talianskych dielov. V neprospech hrala značne vyššia cena v porovnaní so 126p. Samozrejme, nesmieme zabudnúť ani na Yugo Koral, ktoré medzičasom malo odlišnú karosériu. Tento deduško zostal vo výroba až do roku 2008.
 

Renault 15/17 - 107 bodov

V minulých častiach sme R15 a R17 zmienili. Bolo to konkrétne pri modeli R12, z ktorého prakticky vychádzali. Aký bol hlavný rozdiel v dizajne medzi R15 a R17? Rozoznali ste ich ľahko. R15 mala hranaté predné svetlá, R17 zdobili 4 okrúhle predné lampy. Samozrejme, to by neboli Francúzi, ak by nekombinovali. Na niektorých trhoch boli kusy R17 so svetlami R15. Pri pohľadu z boku sa autá líšili viac. 15ka mala tenké stĺpiky strechy s veľkými oknami, 17ka mala hrubé stĺpiky s menšími oknami. 17ka mala navyše na poslednom stĺpiku na tú dobu veľmi efektné rebrovanie. Obe modely boli dvojdverové coupé a okrem detailoch na karosérii sa líšili aj použitými motormi. Obe modeli sa rozmermi nijako nelíšili. Tie boli 4260 x 1630 x 1310 mm.

Autá na dobu vzniku vyzerajú fakt krásne. Nesmiernou škodou je, že pod kapotou sa nedostal aj poriadny motor. Motorová paleta štartovala na motore s objemom 1269 cm3 vo verzii R15 TL s výkonom 44 kW (60 k). R15 TS a R17 TL dostali pod kapotu 1,6ku s výkonom 66 kW (90 k). Na vrchole stál model R17 TS so vstrekovaním paliva od Bosch s výkonom 79,5 kW (108 k). Motor pochádza z Renaultu 16. R17 TS neskôr premenovali na Gordini. Autá dokázali jazdiť od zhruba 145 km/h až po 180-190 km/h. Veľkou frajerinou bola R17 s veľkou textilnou strechou, ktorú predstavili v r1973. Vo výrobe zostali do r.1979, kedy ich nahradilo Fuego. 

Mercedes 350 SL (r107) - 96 bodov

Mercedes SL R107 si v dnešnej časti prebehneme len veľmi letmo. O tomu skvoste na kolesách v budúcnosti určite prinesieme samostatný článok. Čo by ste mali o tom aute vedieť? Vyrábali ho 18 rokov, a to ako v otvorenej, tak v uzavretej karosérii. To prišlo na trh trochu neskôr a pôvodne ho plánovali iba exportovať do USA. Až po nejakom čase usúdili správne a ponúkali ho celosvetovo. 

Kým R107 uzrela svetlo sveta, prešla dlhým vývojom. Projekt definitívne dostal zelenú v r.1968. Zaujímavosťou je, že roadster meral na dĺžku 4,39 metra a coupé bolo dlhé až 4,75 metra. Coupé vzhľadom na rozmery pribralo len 50 kíl. Každé jedno SLko malo nezávislé zavesené kolesá s pružinami a teleskopickými tlmičmi. Štandardne boli obuté 14-palcové disky kolies. Brzdy mali kotúčové s dvomi samostatným okruhmi.  

Čo môže byť pod kapotou? 350 SL má 3,5 liter s výkonom 147 kW (200 k). Neskôr prišla 450 SL s osemvalcom a objemom 4,5 litra. Výkon 162 kW (220 k). V r.1974 prišli šesťvalce s rozvodom DOHC a vstrekovaním Bosch v modeloch 280 SL. Výkon 136 kW (185 k). Postupom času motory museli prejsť úpravami, a to okrem iného aj kvôli emisiám. Vstrekovanie upravili a k slovu sa dostalo Bosch K-Jetronic. Okrem iného poklesol výkon motorov o pár kW, zmenšil sa aj kompresný pomer.

V r1977 prišiel model 450 SLC 5.0 s motorom OHC a usporiadaním V8. Ako správne tušíte, mal objem 5 litrov a výkon 240 koní. 

Menšia modernizácia prebehla v r.1980. Prišli nové motory a označenia. 380 SL malo V8 s objemom 3,8 litra a 160 kW. Namiesto 450 SL prišlo 500 SL, ktoré zdedilo motor od 450 SLC 5.0. Od modernizácie prišiel od Nemcov trochu netypický krok. Všetky roadstery dostali bez príplatku hardtop. Coupé už na trhu dlho neostalo. Len rok po modernizácii ho nahradila c126 (vychádzalo z W126). Otvorená verzia ostala v ponuke až do r.1989. Výkon 3,8 litrového motora narástol na 150 kW. Veľký 8-valec tiež neostal nepovšimnutý. Výkon narástol na 170 kW. Obom verziám upravili aj stály prevod. 

Do ukončenia výroby však prešli ešte jednou modernizáciou. V roku 1985 prišli menšie dizajnové zmeny a 15-palcové kolesá v štandarde. Prišli aj verzie 300 SL s trojlitrom pod kapotou, ktorý si našiel miesto aj napr. vo W124ke. Výkon 138 kW, v prípade verzie s katalyzátorom o 5 kW menej. Existovala aj 420 SL, ktorá mala výkon 160 kW, prípadne s katom o 10 kW menej. Verzie pre US trh mali mierne odlišné špecifikácie a existoval dokonca aj model 560 SL. 

Foto: Autorevolution