Štatistika sa dá pekne ovplyvniť. Niektoré vstupné údaje viac, iné menej a niektoré vôbec. 

Dopravná nehodovosť...

Ak sa na údaje lepšie pozriete, prídete na to, že v okresoch Bardejov, Svidník, Stropkov a Šaľa, nedošlo za minulý rok k žiadnej smrteľnej nehode. Je to pre mňa celkom príjemným prekvapením, keďže vzhľadom na intenzitu dopravy a stav vrátane hustoty cestnej siete ide väčšinou o kritické územia. Na „papieri“ to vyzerá fakt veľmi dobre. 

A možno za to môže aktuálny stav, kedy sa za obeť dopravnej nehody počíta osoba, ktorá utrpela zranenia a ktorým podľahla do 24 hodín od nehody. Čoraz častejšie sa objavujú chýry, že sa chystá zmena a za obeť dopravnej nehody sa bude počítať úmrtie do 30 dní. To potom pekne pokazí štatistiky...

S číslami sa dá hrať veľmi pekne. Celkom zaujímavé sú údaje dvoch susedných krajov. Bratislavský a Trnavský. Bratislava je na tom najlepšie, Trnava najhoršie. Prečo? Lebo pri niektorých dopravných nehodách rozhodujú metre podľa katastrálneho územia. Stačí pár metrov a zle čísla nabehnú inému kraju. Absolútnym favoritom podľa krajov sa stávajú Košice, kde za minulý rok zomrelo na cestách 23 ľudí. 

Do štatistických údajov zahrnuli aj tie najtragickejšie udalosti. Pri 6 dopravných nehodách umrelo 25 ľudí! 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Najčastejšie príčiny vzniku dopravných nehôd

V tabuľke je vymenovaných 10 najčastejších príčin dopravných nehôd. Sú pekne rozdelené do 2 stĺpcov na smrteľné dopravné nehody a na dopravné nehody. Keď sa na to pozrieme bližšie, takmer všetky príčiny sa opakujú, len v inom poradí. Tieto príčiny sú dôvodom vzniku aj škodových udalostí, ktoré nie sú uvedené v tabuľke. Ide o najčastejšie prehrešky, ktoré páchajú vodiči na slovenských cestách. Páchate ich aj vy? Odpovedzte si sami v duchu... 

Nemenej zaujímavé sú aj údaje tykajúce sa počtu dopravných nehôd podľa druhu komunikácie. Najlepšie sú na tom diaľnice a rýchlostné cesty, najhoršie cesty prvej tredy. Dopravná nehodovosť na ostatných druhoch ciest je potom približne rovnaká. 
 
A ako sú na tom chodci, ktorý po dopravnej nehode utrpeli zranenia nezlúčiteľné so životom? Väčšina nehôd sa stala v obci a to 63%. A práve 63% dopravných nehôd, kedy sa chodec už neprebral sa odohralo v noci. 
 
Ktoré pohlavie zomiera na cestách častejšie? Jednoznačne muži. Tých zomrelo až 186, zatiaľ čo žien len 64, celkovo teda 250. Oveľa zaujímavejší je pomer zavinenia. Ženy si spôsobili zranenia len v 18 prípadoch, muži až v 112 prípadoch! Z toho teda jasne vyplýva, že ženy jazdia síce možno horšie, ale oveľa bezpečnejšie.
 
Posledné 2 štatistiky sa týkajú opileckých radovánok za volantom. Minulý rok bol za posledných 5 rokov najslabší. Prichytených bolo len 4861 vodičov, ktorí jazdili s viac ako jedným promile. Najviac vodičov policajti prichytili v bratislavskom kraji, najmenej v trenčianskom.

Nemenej zaujímavé sú aj údaje tykajúce sa počtu dopravných nehôd podľa druhu komunikácie, na ktorej k nehode došlo. Najlepšie sú na tom diaľnice a rýchlostné cesty, najhoršie cesty prvej triedy. Dopravná nehodovosť na ostatných druhoch ciest je potom približne rovnaká (II. a III. trieda, účelové komunikácie a i.). 

 
A ako sú na tom chodci, ktorí po dopravnej nehode utrpeli zranenia nezlučiteľné so životom? Väčšina nehôd sa stala v obci, a to 63 %. A práve 63 % dopravných nehôd, kedy sa chodec už neprebral, sa odohralo v noci. 
 
Ktoré pohlavie zomiera na cestách častejšie? Jednoznačne muži. Tých zomrelo až 186, zatiaľ čo žien len 64, celkovo teda 250. Oveľa zaujímavejší je pomer zavinenia. Ženy si spôsobili zranenia len v 18 prípadoch, muži až v 112 prípadoch! Z toho teda teoreticky vyplýva, že ženy jazdia síce možno horšie, ale oveľa bezpečnejšie.
 
Posledné 2 štatistiky sa týkajú opileckých radovánok za volantom. Minulý rok bol za posledných 5 rokov najslabší. Prichytených bolo len 4861 vodičov, ktorí jazdili s viac ako jedným promile. Najviac vodičov policajti prichytili v Bratislavskom kraji, najmenej v Trenčianskom kraji. 
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zdroj: Minv