Bratislava 21. februára 2020 (HSP/Foto:Screenshot)
Nezaradený europoslanec Miroslav Radačovský, ktorý sa ako sudca zaoberal aj problémami spotrebiteľov v praxi a riešil spotrebiteľsko-právne vzťahy, bol na vlastnú žiadosť zaradený do Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa (IMCO). V tejto súvislosti mal aj prvé vystúpenie na plenárnej schôdzi v Štrasburgu
Radačovský k tomu, že bol zaradený do Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa (IMCO), podotkol, že ho teší, že bude môcť využiť svoje odborné a praktické skúsenosti v prospech slabšej strany a to spotrebiteľov. Spotrebitelia sú totiž v podstate všetky fyzické osoby, ktorým je poskytovaná akákoľvek služba, tovar a podobne.
“Samozrejme neviem, či poniektorí moji kolegovia nevyvinú aktivitu, aby som mohol čo najmenej v tejto oblasti v Európskom parlamentu pôsobiť. Poniektorí totiž aspoň sa mi to zdá priam neznášajú ľudí, ktorí sa viac ako politickým nezmyslom chcú venovať tomu, čo občanov trápi, aj po odbornej stránke,” uviedol v príspevku na sociálnej sieti.
K príspevku priložil aj video z jeho prvého vystúpenie na plenárnej schôdzi v Štrasburgu. Na spomínanom vystúpení sa venoval uzneseniu parlamentu týkajúceho sa automatizovaných rozhodovacích procesov v súvislosti s ochranou spotrebiteľa a voľného pohybu tovaru a služieb.
Smernica rady číslo 85/374 už 35 rokov poskytuje ochranu spotrebiteľa pred škodou spôsobenou chybnými výrobkami. Vzhľadom na nové automatizované procesy je podľa Radačovského podstatné na novo definovať pojmy ako: škoda, výrobok, chyba, vada výrobku.
“Je potrebné mať na zreteli, že pri online nákupoch spotrebiteľ priamo nekomunikuje s dodávateľom služby. So škodou úzko súvisí zodpovednosť za škodu a predovšetkým otázka dôkazného bremena. Pričom zodpovednosť by mala byť objektívna na starne dodávateľa a dodávateľ by mal vždy znášať aj dôkazné bremeno.”
Aktualizovaniu týchto pojmov treba podľa europoslanca venovať skutočne náležitú a odborne kvalifikovanú pozornosť. V týchto prípadoch netreba taktiež podliehať ani prípadným lobistickým tlakom. “Toto je veľmi podstatné pre ochranu spotrebiteľa ako subjektu vždy v slabšom postavení. Je však potrebné zaoberať sa aj novou definíciou pojmov reklamácia, právo na odstúpenie od zmluvy, vrátenie poštovného,” uviedol a na záver svojho vystúpenia dodal:
“Jednoducho pre spotrebiteľa musí byť vždy zrejmé, u ktorého subjektu sa môže, aj v prípadnom spore, domáhať svojich spotrebiteľských práv.”
Tatiana Stará