Bratislava 10. januára 2020 (HSP/Webnoviny/Foto:Pixabay)
“Chudobným brať a bohatým dávať?” Ultraliberálna dvojkoalícia Progresívne Slovensko/Spolu v prípade zloženia liberálnej vlády, ktorej bude súčasťou, plánuje zaviesť tzv. ekologickú daň majiteľom starších áut. V konečnom dôsledku teda na to doplatia chudobnejší ľudia, ktorí si nové auto nemôžu dovoliť. Progresívci chcú týmto spôsobom údajne chrániť životné prostredie
Asi každý chápe, že čím je človek chudobnejší, tým má auto staršie, pretože nové auto si jednoducho z finančných dôvodov dovoliť nemôže. Ultraliberálna dvojkoalícia Progresívne Slovensko/Spolu však chce týchto ľudí ešte viac vyžmýkať.
Vrámci svojho fanatického “greténizmu”, respektíve “boja za životné prostredie”, chcú zaviesť takzvanú ekologickú daň. Tá by sa dotkla ľudí, ktorí vlastnia autá staršej výroby.
Vyššia vyrubená daň má majiteľov starších áut motivovať k tomu, aby sa ich postupne začali zbavovať a nahradili ich novšími a ekologickejšími autami. Takto vyzbierané financie plánuje PS/SPOLU vrátiť do obehu vo forme dotácií na menej škodlivú dopravu. Informuje portál Webnoviny.
Ako však vieme z iných dotačných systémov (napríklad eurofondy), dotácie sa k bežnému človeku len ťažko dostanú a aj keby áno, určite to nebude dostačujúce pre chudobnejších ľudí na kúpu nového auta.
Progresívne Slovensko a SPOLU novou daňou necieli na majiteľov prehnane motorizovaných modelov, ale predovšetkým na sociálne najslabších obyvateľov.
“Progresívno-cirkulačné zdaňovanie v praxi bude zohľadňovať vek vozidla a vypúšťané emisie. Teda čím novšie vozidlo, tým menšie zaťaženie životného prostredia a zdravia ľudí, a zároveň nižšia daň. Naopak, čím staršie auto, väčšie zaťaženie, tým aj vyššia daň. Je férové, aby najväčší znečisťovatelia boli motivovaní obnoviť si vozový park a nepoškodzovali zdravie ostatným. Nie každý má automobil, mnoho ľudí si ho ani dnes nemôže dovoliť, ale vzduch musíme dýchať všetci,” vysvetlil člen predsedníctva strany Spolu, expert strany na dopravu a hospodárstvo Martin Pekár.
Pri výpočte výšky ročnej dane by sa pracovalo s koeficientom, ktorý udávajú automobilky. Údaj hovorí o množstve vyprodukovaných emisií na kilometer. V akej výške by sa pohybovala vyrubená na daň, Pekár ešte nechcel povedať.
“Dnes výrobcovia áut udávajú mieru znečistenia životného prostredia pri danej motorizácii. My budeme vedieť určiť na konkrétnej motorizácii konkrétny koeficient znečistenia a v tom je základ tej cirkulácie. Táto daň by sa platila raz do roka, podobne ako pri poistke za vozidlo,” približuje Pekár výpočet daňového zaťaženia.
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) nepovažuje navrhovaný spôsob progresívneho zdaňovania za šťastné riešenie.
Podľa ZAP je naivné sa domnievať, že zavedením ročnej emisnej dane dá majiteľ svoje 25-ročné, ale funkčné, auto zošrotovať a vymení ho za nové, alebo si kúpi elektromobil.
“Takto trh s vozidlami nefunguje. Nové vozidlo si môže dovoliť len skupina solventnejších, ktorí po čase predajú auto menej solventným a tí neskôr ďalším, najmenej solventným, od ktorých vozidlo putuje na šrotovisko. Takýmto prirodzeným spôsobom dochádza k obmene vozidlového parku,” vysvetľuje generálny sekretár ZAP SR Ján Pribula.
S novou daňou progresívcov nesúhlasí ani hnutie Eduarda Chmelára, Socialisti.sk:
“Socialisti.sk odmietajú návrh koalície Progresívne Slovensko/Spolu na vyššie zdaňovanie starších motorových vozidiel ako nesystémové a antisociálne. Hoci sa návrh na prvý pohľad tvári environmentálne (PS/Spolu tvrdí, že peniaze z dane plánujú vrátiť späť vo forme dotácií na novšie a ekologickejšie automobily), treba si uvedomiť, že aj to najsmradľavejšie auto, ktoré najazdí niekoľko tisíc kilometrov, má nižšie emisie ako najnovší výrobok, ktorý prejde ročne viac ako 25 000 kilometrov. Emisie totiž nevznikajú existenciou motora, ale používaním vozidla. Okrem toho predkladateľ návrhu nijako nezohľadnil uhlíkovú stopu, ktorá vzniká pri výrobe nového auta spojeného s ďalšími surovinami a dopravou.
Pre Socialistov ako ľavicové hnutie sú neprijateľné sociálne dopady takéhoto opatrenia. Nezohľadňuje princípy klimatickej spravodlivosti, ktoré presadzujeme a ktoré vychádzajú zo zásady, že platiť musia najväčší znečisťovatelia s najväčšou spotrebou, nie najchudobnejší ľudia. Predstava, že so zavedením novej emisnej dane si ľudia začnú kupovať drahé elektromobily a prestanú jazdiť na svojich starých škodovkách, je naivná. Trestať starších a nemajetných ľudí za to, že nemajú na najdrahšie nové autá, je zasa nemorálne.
Nezabúdajme, že práve podobné návrhy francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona, ku ktorému progresívci tak vzhliadajú, viedli vo Francúzsku k povstaniu žltých viest. Klimatická kríza je najvážnejším problémom ľudstva a povedie k dramatickým zmenám, no tieto zmeny musia vychádzať z filozofie, že je zodpovednejšie dlhé roky používať a udržiavať svoj majetok ako byť nútený novými daňami kupovať ďalšie a ďalšie priemyselné výrobky.
Preto sú Socialisti.sk presvedčení, že najväčšie náklady na riešenie klimatickej krízy musia niesť obrovské priemyselné koncerny a nadnárodné korporácie, nie obyčajní ľudia. Zároveň pripomíname, že najlepší spôsob, ako znížiť emisie, je podporovať verejnú dopravu (modernizáciu železníc a obnovu zrušených vlakových a autobusových liniek), nie automobilový priemysel,“ uzatvára svoje stanovisko hnutie Socialisti.sk.
Ako sa teda ukazuje, takzvaná “progresívna mašinéria”, ktorá chce po prlamentných voľbách prevziať moc na Slovensku, nebude pre bežného človeka žiadnou výhrou. Naopak, takúto vládu si želajú hlavne boháči na “najnovších mercedesoch.”
Zvyšovanie daní nie je u Progresívcoch nič neobvyklé. Svoje už ukázal ich primátor Bratislavy Matúš Vallo, ktorému jemu naklonené mestské zastupiteľstvo zvýšilo plat, no ľudom ide zvýšiť dane za byty a Bratislavčania budú taktiež musieť platiť za parkovanie pred vlastným obytným domom.
Chcú takúto “progresívnu politiku” aj ľudia na celom Slovensku? Rozhodne sa o tom v blížiacich sa parlamenntých voľbách .
Samuel Gdovin