Kampaň má podľa Voskára ambíciu obrátiť sa na všetkých, či sú to spotrebitelia, ktorí sami rozhodujú o tom, čo si vkladajú do košíkov, alebo sú to obchodné reťazce. Tie majú totiž veľký význam v tom, komu dajú pri predaji mlieka väčší priestor.
“Pokiaľ ide o obchodné reťazce, v kampani je sformulovaná požiadavka, aby sa hľadali všetky možné spôsoby, ktoré by zabezpečili férové rozdelenie hodnoty mlieka a mliečnych výrobkov od spotrebiteľa, cez obchod, spracovateľa až po prvovýrobcu mlieka,” zdôraznil Voskár. Kampaň sa podľa neho musí obrátiť s určitými požiadavkami aj na vládu, pretože mnohé záležitosti v mliečnom reťazci ovplyvňujú dotácie. “Výkupná cena mlieka v SR je pod priemerom EÚ,” zdôraznil.
“Výroba surového kravského mlieka v rámci EÚ-28 predstavuje na Slovensku necelé 1 %,” priblížil Pastorek. Pre budúcnosť je podľa neho dôležité, aby sa slovenský mliečny sektor zachoval aspoň v podobe, v akej je dnes. Vzťahy v potravinovom výrobnom reťazci by mali byť vyvážené, aby sa každý od výrobcu, cez spracovateľa, až po obchod rovnomerne podieľal na rozdelení marže. “Je ťažké súťažiť na jednotnom európskom trhu, keď nie sú jednotné pravidlá pre jeho účastníkovu,” poznamenal Pastorek.
Rok 2014 bol podľa Voskára pre slovenské mliekarne “dosť ťažký”, pretože zaplatili za mliečnu surovinu najvyššiu sumu za posledných 6 rokov. “Medziročne vyššie vstupné náklady o 15,4 milióna eur na nákup surového mlieka však neboli pokryté vyššími odbytovými cenami. Slovenské mliekarne v konečnom dôsledku skončili vlani s nižšími tržbami ako v roku 2013,” upozornil Voskár.
Slovenská národná strana (SNS) sa plne stavia za podporu slovenských prvovýrobcov a spracovateľov mlieka v iniciatíve proti likvidácii mlieka. “Po zrušení mliečnych kvót nastáva v Európskej únii situácia, ktorá môže mať pre slovenských producentov veľmi zlé, až fatálne následky,” upozornil podpredseda strany Vladimír Chovan.
ml