Slovensko 1. júna 2017 (HSP/Foto: TASR – Štefan Puškáš)
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) predostrela Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja návrh legislatívnej zmeny na riešenie problematiky nelegálnych nadmerných prepráv. Nedodržiavanie stanovenej hmotnosti prepravovaného tovaru podľa únie bráni konkurencii, vytvára korupciu a zároveň dochádza k poškodzovaniu ciest druhej a tretej triedy, ktorých údržbu majú na starosti Vyššie územné celky (VÚC).
Člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala ozrejmil, že dôvodom návrhu je bežná prax, kedy sa prevádzkovatelia vozidla sťažujú na nedodržiavanie hmotnosti prepravovaného tovaru zo strany odosielateľov tovaru, resp. špedičnej spoločnosti. Medzi dopravcami sú aj takí, ktorí sú ochotní prekročiť stanovenú hmotnosť nákladu. Následne, vzhľadom na vysokú konkurenciu v doprave niektorí odosielatelia zneužívajú svoje postavenie a prednostne si objednávajú dopravu u tých dopravcov, ktorí z rôznych dôvodov, často aj existenčných, nedodržiavajú zákon, pretože im prepravia väčšie množstvo tovaru. Týmto sú prepravcovia, ktorí chcú dodržiavať predpisy vytláčaní z trhu.
Naopak, prepravcovia, ktorí pristúpili na podmienky odosielateľa a vykonávajú pravidelne nadmernú prepravu, sú stimulovaní finančne, aby si zabezpečili beztrestnosť, čím sa zvyšuje riziko korupcie u kontrolných orgánov.
A to je ďalší problém, ktorý Skala pri preťažení vozidiel vníma. „Policajti nezastavujú tých, o ktorých vedia, že sú preťažení,“ ozrejmil. „Sťažujú sa nám sami dopravcovia, že medzi niektorými dopravcami a políciou, je doslova viditeľná korupcia za preťažovanie,“ dodal.
Tretím problémom je stav ciest ako aj bezpečnosť ďalších účastníkov cestnej premávky. Podľa Skalu je prekvapením, že na nedodržiavanie hmotnosti prepravovaného tovaru nepoukazujú aj VÚC-ky, keďže za stav ciest druhej a tretej triedy zodpovedajú Vyššie územné celky. Preto práve ich predstavitelia by mali dbať o dodržiavanie príslušných zákonov, keďže na opravu ciest je neustále nedostatok finančných prostriedkov.
Kto dnes nesie zodpovednosť za nedodržanie hmotnosti?
Podľa platnej legislatívy pri nepovolenej nadmernej preprave tovaru, je postihovaný vodič, pokiaľ nepreukáže, že o tom, že ide o nadmernú prepravu nevedel a ani sa nemal ako o nej dozvedieť. Avšak podľa slov Skalu ide len o výnimočné prípady podvodného konania odosielateľa, ktorý vodiča uvedie do omylu tým, že mu v dokladoch o náklade uvedie nesprávne údaje o hmotnosti nákladu. Vodič má totiž povinnosť si náklad skontrolovať, vrátane jeho hmotnosti a jeho naloženia na ložnú plochu.
Zákon postihuje aj držiteľov resp. prevádzkovateľ vozidla, ktorým je v zásade vždy jedna a tá istá osoba a to pokutou, povinnosťou zaplatiť trojnásobok výšky správneho poplatku a dočasným vyradením vozidla z cestnej premávky. Pokuta sa podľa Skalu može vyšlhať až do výšky 1 000 eur.
Odosielateľ je podľa slov člena predsedníctva UNAS sankcionovaný výnimočne, a to len vtedy, ak sa preukáže, že podvodným spôsobom, bez vedomia vodiča alebo prevádzkovateľa naložili na vozidlo tovar o vyššej hmotnosti, ako je prípustné.
Legislatívna zmena
UNAS je toho názoru, že jediným subjektom pri zabezpečovaní prepravy tovarov, ktorý môže mať záujem na čo najväčšom množstve prepraveného tovaru na jednom vozidle, je odosielateľ, ktorý tak šetrí náklady na prepravu.
Vodič ako zamestnanec držiteľa vozidla má k preprave, najmä množstvu tovaru vzťah indiferentný, prípadne negatívny pri nadmernej preprave, pretože prípadné problémy s kontrolnými orgánmi pri zistení porušenia predpisov v prvom rade znáša sám.
Držiteľ vozidla taktiež nemá primárny záujem na vykonávaní nadmerných prepráv, minimálne z dôvodov hrozby vysokých sankcií mnohonásobne prevyšujúcich profit z nadmernej prepravy, ale aj z dôvodu rýchlejšej amortizácie vozidla.
UNAS oslovila poslancov koalície aj opozície, ako aj Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktorému predostrela návrh legislatívnej zmeny na riešenie uvedenej problematiky. V legislatívnom návrhu Únia dopravcov Slovenska žiada, aby zodpovednosť za hmotnosť prepravovaného tovaru niesol aj odosielateľ, nielen prevádzkovateľ vozidla a jeho vodič. Skala tiež ozrejmil, že podobná prax, kedy za hmotnosť vozidla nesie zodpovednosť aj odosielateľ tovaru, je aj v Rakúsku či Nemecku. Podľa slov člena predsedníctva ministerstvo zaujalo pozitívne stanovisko.