Bratislava 11. decembra 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Zamestnanie by tu malo nájsť 2800 ľudí
Investícia automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku je najväčšou investíciou na európskom kontinente za posledných sedem rokov. Uviedol to dnes premiér Robert Fico (Smer-SD) po podpise investičnej zmluvy s predstaviteľmi automobilky na Úrade vlády SR. Jej objem by mal dosiahnuť 1,1 miliardy britských libier (1,52 miliardy eur). Zamestnanie by tu malo nájsť 2800 ľudí.
Vláda v súvislosti s investíciou schválila aj poskytnutie štátnej pomoci vo forme dotácie na obstaraný dlhodobý hmotný a nehmotný majetok v maximálnej výške 130 miliónov eur. “Aj keď sa toto číslo možno zdá byť vysoké, treba si uvedomiť, že ide len o 9 % z celkovej investície,” priblížil Fico. Po rozhodnutí vlády príde na rad ešte proces ratifikácie a notifikácie Európskou komisiou a až následne vydá Ministerstvo hospodárstva (MH) SR rozhodnutie, ktorým vznikne investorovi nárok na investičnú pomoc.
Memorandum o porozumení s britskou spoločnosťou podpísala vláda 11. augusta tohto roka. Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených tátoch a Mexiku. V prospech SR hovorila silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra.
Automobilka, ktorá patrí indickému koncernu Tata Motors, si vybrala slovenskú Nitru za miesto pre svoj nový závod s výrobnou kapacitou 300.000 vozidiel ročne. V krajine už majú svoje závody nemecký Volkswagen, juhokórejská Kia aj francúzska automobilka Peugeot.
Zo zverejneného investičného návrhu “Automotive Nitra Project” v rámci procesu EIA vyplýva, že nový závod pri Nitre s kapacitou 150.000 až 300.000 vozidiel ročne vytvorí 2000 až 4000 nových pracovných miest. Začiatok výstavby závodu sa očakáva v roku 2016, začiatok prevádzky v roku 2018 až 2019. Výmera plôch výrobného závodu bude predstavovať 200 až 300 hektárov.
Hudák: Jaguar v 1. etape investuje asi 1,4 mld. eur, v druhej 500 mil. eur
Automobilka Jaguar Land Rover plánuje na Slovensku investovať v prvej etape výstavby do závodu približne 1,4 miliardy eur počas najbližších piatich rokov a následne, v druhej (možnej) etape približne 500 miliónov eur. Uviedol to dnes na Úrade vlády SR v Bratislave po podpísaní investičnej zmluvy s predstaviteľmi automobilky minister hospodárstva SR Vazil Hudák (nominant Smeru-SD).
“V prvej fáze investícia dosiahne 1,4 miliardy eur. V druhej fáze sa očakáva investícia ďalších asi 500 miliónov eur. Bola by tam teda zo strany štátu aj dodatočná investičná pomoc,” priblížil.
Prvá fáza investície je podľa Hudáka rozpočítaná od roku 2016 na päť fiškálnych rokov, teda približne do polovice roku 2021. “To, kedy môže začať druhá fáza výstavby závodu, bude však závisieť od celkového vývoja na trhu, ako sa automobilka na Slovensku aklimatizuje a podobne,” povedal minister.
Pripomenul dnešné slová predsedu vlády SR Roberta Fica (Smer-SD), že investičná pomoc pre automobilku dosiahne 130 miliónov eur. Vyššie číslo, ktoré sa ohľadom štátnej pomoci objavilo v minulosti, súviselo podľa Hudáka s ďalšou, druhou možnou etapou budovania automobilky.
V lokalite Nitry sa podľa jeho slov už realizujú niektoré prípravné práce súvisiace s výstavbou nového závodu. “Skutočné (stavebné) práce začnú však v apríli 2016,” informoval ďalej minister hospodárstva.
“Priama zamestnanosť cez investíciu Land Roveru by mala byť skoro 3000 nových pracovných miest a celkový rozsah pracovných miest, ktorý by sa mal vytvoriť ako výsledok tejto investície, by mal byť okolo 15.000, takže 5-násobok toho, čo automobilka vytvorí priamo. Je to zistené na základe empirických faktov, ako sa vyvíjali investície iných investorov na Slovensku,” priblížil.
Uvedený počet pracovných miest je podľa neho pravdepodobne súčasťou 100.000 nových pracovných miest, ktorých vytvorenie do roku 2020 avizovala vládna strana Smer-SD v sobotu (5. 12.) na svojom sneme. “Predpokladám, že áno, pretože by to boli nové pracovné miesta, ale je to otázka, ktorú musí asi definovať Úrad vlády SR,” doplnil.
Informoval zároveň, že záujmom slovenskej vlády je, aby dodávateľov pre automobilku bolo čo najviac zo Slovenska. “Chceme totiž, aby táto investícia priniesla, čo najväčší dodatočný, druhotný efekt z pohľadu ďalších investícií a ďalšej zamestnanosti,” zdôraznil Hudák.
To, ktoré modely automobilky by sa mali na Slovensku vyrábať, minister neuviedol. “Konkrétne modely predstavitelia automobilky nespomenuli, je to zatiaľ obchodné tajomstvo,” upozornil.