Bratislava 13. februára (TASR/HSP – Foto:TASR)
Do apríla 2016 investujeme do infraštruktúry 8 miliárd eur
Do dopravnej infraštruktúry na Slovensku by sa malo do apríla 2016 investovať spolu osem miliárd eur. Pôjde o financie z eurofondov aj štátneho rozpočtu. Na dnešnej tlačovej konferencii po kontrolnom dni na ministerstve dopravy to avizoval premiér Robert Fico (Smer-SD).
“Cesty, to je aj zamestnanosť pre slovenské firmy a veľký impulz pre slovenské hospodárstvo,” zdôvodnil Fico. Už v tomto roku by do ciest na Slovensku mala podľa premiéra smerovať suma 1,3 miliardy eur a následne sa tieto financie budú ďalej zvyšovať. V roku 2014 by malo ísť o takmer 2 miliardy eur a v roku 2015 to bude okolo 2,3 miliardy eur. Zostatok by pripadol na rok 2016.
“Toto sú sumy peňazí, ktoré sú životne dôležité pre podporu hospodárskeho rastu,” zdôraznil Fico. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) dostal od neho pokyn na to, aby boli do roku 2016 všetky najvýznamnejšie úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc buď ukončené, alebo v pokročilom štádiu výstavby.
Ďalších 310 kilometrov dialnic? Kedy už bude Bratislava/Košice…
“V tomto volebnom období chceme začať výstavbu 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, a z toho dokončiť 133 km,” vyčíslil Počiatek. Zároveň by sa podľa jeho slov malo v tomto období začať modernizovať či opravovať 1040 km ciest I. triedy a dokončiť 834 km týchto projektov.
Dôležitý je ale podľa Počiatka aj fakt, že rezort chce do roku 2016 nechať zásobník projektov na ďalších 200 km diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré budú pripravené na výstavbu. Ich budovanie bude “len otázkou financovania”.
Podľa Fica je teraz ešte potrebné počkať na rozdelenie eurofondov z druhého programovacieho obdobia, teda na roky 2014 až 2020. “Ešte nepadla definitívna dohoda, ako budú na Slovensku rozdelené eurofondy do operačných programov,” upozornil. V prípade, že Počiatek preukáže spôsobilosť minúť ešte viac peňazí a ukáže pripravené projekty, vláda mu pridá. “Budem presadzovať, aby sa táto suma prípadne ešte navyšovala,” avizoval premiér.
Do konca volebného obdobia si Počiatek tiež naplánoval začať s výstavbou či modernizáciou železničných tratí v dĺžke 77 kilometrov. Dokončiť by sa malo 79 km takýchto projektov, keďže niektoré sú už v súčasnosti rozostavané.
Z našich daní pôjde na PPP projekty ročne 260 mil. eur
Podľa Fica sú tak PPP projekty jednou z možností financovania výstavby diaľnic. Treba si len vytipovať dva projekty, ktoré by sa mohli budovať za súkromné peniaze. “Ale nie je dôležité teraz povedať, ktoré projekty to sú,” konštatoval premiér. V minulosti sa ako o vhodnom adeptovi na takýto projekt spomínal napríklad obchvat Bratislavy, teda diaľnica D4.
Už v súčasnosti štát spláca jeden PPP projekt. Ide o rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Za ňu by sa mala splátka v roku 2013 pohybovať na úrovni približne 130 miliónov eur. Ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer-SD) tak ostáva priestor na splácanie ďalšej PPP diaľnice vo výške približne ďalších 130 miliónov eur.