Bratislava 16. júna 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Branislav Račko)
Prednáška s názvom Kyberšikanovanie a komunikačné závislosti
Predseda parlamentu si dnes predpoludním prišiel spolu so žiakmi ZŠ Škarniclovej v Bratislave vypočuť prednášku s názvom Kyberšikanovanie a komunikačné závislosti. Táto tematika sa ho ako digitálneho lídra Slovenska taktiež dotýka, a preto žiakov nezabudol upozorniť na úskalia, ktoré so sebou táto sféra prináša. “Ste mladí ľudia, ktorí sú dnes vystavení úplne iným rizikám, ako sme boli my v čase dospievania. Som síce fanúšik digitálnych technológií, ale rád by som vám poradil, že je naozaj dobré naozaj vedieť mobil občas odložiť, pretože je oveľa dôležitejšia mať pri sebe blízkeho človeka, s ktorým môžete zdieľať radosti aj starosti, ktoré bežný život prináša,” povedal hneď v úvode žiakom P. Pellegrini, ktorý si po privítaní neváhal prisadnúť medzi nich aj do diskusného kruhu. V ňom spolu s psychologičkou z NOC Ingrid Hupkovou diskutovali o závislostiach, ktorým sú v modernej dobe vystavení ich rovesníci. “Čelíte mnohým nástrahám, ale rád by som vás do budúcna upozornil na jednu dôležitú vec. Nezabúdajte, že čokoľvek pridávate na internet, už nikdy nevrátite späť. A preto zverejňujte také veci, za ktoré sa o 15 či 20 rokov nebudete musieť hanbiť, a zároveň, aby to niekto v budúcnosti nemohol zneužiť proti vám, keď sa, napríklad, raz zamestnáte,” poradil mládeži predseda NR SR.
Prednášky, ako tá dnešná, vznikli vďaka dlhoročnej (14 rokov) cennej spolupráci medzi Kanceláriou Národnej rady Slovenskej republiky, Národným osvetovým centrom (NOC) a Občianskym združením Prečo som na svete rád/rada. Stretnutia sa teda už tradične konajú v priestoroch Západnej terasy Bratislavského hradu a sú súčasťou cyklu dovedna 14. edukačných aktivít. Tento rok sa prvé z nich začali realizovať už 10. júna, pričom pokračovať budú do 22.júna. Jednotlivé vzdelávacie činnosti sú určené len pre vybraných žiakov a študentov základných a stredných škôl z Bratislavy.
Deti sú rozdelené do skupiniek s maximálne 30 členmi, pričom sú vtiahnuté do interaktívneho procesu rozmanitých tvorivých dielní, hier alebo úloh využívajúcich princíp zážitkovej pedagogiky či aktívneho sociálneho učenia. Samotný proces vzdelávania tu zabezpečujú odborní lektori, ktorými sú psychológovia z oblasti sociálnej patológie s dlhoročnými skúsenosťami v práci s deťmi a mládežou. Tematické okruhy sú rôzne, ale veľmi aktuálne. Nechýba napríklad problematika prevencie drogových závislostí, či už ide o alkohol alebo iné legálne psychoaktívne látky, alebo nelátkové návykové choroby (komunikačné závislosti, patologické nakupovanie, gambling, kult tela a z neho plynúce poruchy príjmu potravy, závislosti na vzťahoch a iné). Súčasťou edukačných aktivít sú však aj témy rizík a úskalí sexbiznisu, rôzne formy prevencií, ako napríklad prevencia násilia v škole i v rodine, šikanovanie, ale aj prevencia kriminality, intolerancie, a ďalšie.
Po celý čas sú zároveň prezentované aj výtvarné práce mládeže vo veku od 14 do 18 rokov nielen zo Slovenska, ale aj z Fínska, Nórska či Poľska. Ide o práce, ktoré sa úspešne umiestnili v 20. ročníku celoslovenskej výtvarnej súťaže s názvom Prečo som na svete rád/rada. Súťaž bola zameraná na prevenciu látkových a nelátkových závislostí.
Vzdelávacích aktivít sa zúčastňujú žiaci a študenti z týchto bratislavských škôl: Gymnázia L. Sáru, žiaci MŠ a ZŠ M. Hodžu, Španielskeho gymnázia F. Lorcu, Gymnázia Pankúchova, Školy úžitkového výtvarníctva J. Vydru, Paneurópskej súkromnej sociálnej a pedagogickej akadémie. Dve špeciálne podujatia sú určené pre zdravotne znevýhodnenú mládež zo Spojenej školy – Odborné učilište a Praktická škola zo Švabinského ulice v Bratislave.