Walbrzych 17. decembra 2015 (HSP/guardian/Foto:TASR/AP-Eddie Mulholland, Pool)
Poľskí vedci odmietajú tvrdenie amatérskych hľadačov pokladov, že vlak naložený zlatom, šperkami, zbraňami a ukradnutými umeleckými predmetmi je skrytý pod železničným násypom
“Zlatá horúčka” za vlakom plným ukradnutého bohatstva prepukla v Poľsku už v lete, ak nie skôr. Viac pozri v tomto článku.
Poľské mesto Walbrzych v októbri ubezpečilo verejnosť, že do konca tohto roka sa vyjadrí k otázke “legendami opradeného” vlaku, ktorý mali v regióne na sklonku druhej svetovej vojny ukryť nacisti. Viac pozri v tomto článku.
Do danej záležitosti sa zapojili aj poľskí vedci, ktorý “zmietli zo stola” dvoch amatérskych hľadačov pokladov Piotra Kopera a Andreasa Richtera, že oni skutočne objavili legendárny zlatý vlak skrytý nacistami pod železničným násypom. “Neexistuje žiaden vlak,” vyhlásil profesor Janusz Madej z poľskej banskej akadémie na tlačovej konferencii v meste Wałbrzych, “geomagnetické anomálie modelu by boli oveľa väčšie, keby tam bol vlak.”
Tím vedcov strávil mesiac mapovaním označeného miesta ukrytia vlaku na 35. kilometri železničnej trate Wrocław-Wałbrzych. Po vyčistení železničného násypu pristúpili vedci z banskej akadémie a s magnetickými detektormi, termovíznou kamerou a radarmi skenovali dané miesto.
Podľa miestnej legendy nejde len o jeden vlak, ale vraj dokonca až o tri nacistické vlaky pri Wałbrzychu, starom baníckom meste v juhozápadnom Poľsku, Nemcami nazývaný ako Waldenburg. V poslednom roku trvania druhej svetovej vojny vyšli z Wroclawi plné zlata, šperkov, zbraní a ukradnutých umeleckých predmetov. Po šesťdesiatich kilometroch mali dôjsť do Walbrzychu, kde sa nachádzalo tajné veliteľské centrum spojené tunelmi v Sovích horách na juhovýchode mesta.
Jeden z dvoch hľadačov Piotr Koper vraví, že vedci nenašli nič preto, lebo “nepoužili rovnaký metodologický prístup ako oni dvaja”. Koper naďalej tvrdí, že vlak existuje, má dĺžku 92 metrov a nachádza sa v tuneli vysokom 8 metrov a širokom 5-6 metrov.
Madej v mene vedcov prácu amatérov nezavrhol a uznáva vierohodnosť ich bádania, ale dodal, že činnosť prístrojov mohol ovplyvniť elektrické vedenie v kábloch plne fungujúcich na železničnej trati.