Bratislava 1. júna 2021 (HSP/Foto:Pôdohospodárska platobná agentúra)
Nové logo, nové označenie budovy a hlavne nový odbor komunikácie je symbolom otvorenosti Pôdohospodárskej platobnej agentúry. PPA bojuje so zlou povesťou korupčnej agentúry. Kauza Dobytkár, stíhaný bývalý riaditeľ Kožuch, k tomu väznení Bödör, Kvietik – kauzy minulosti nesie agentúra stále na svojich pleciach
Nové vedenie agentúry spustilo zásadnú reformu PPA, ktorá zahŕňa hlavne splnenie akreditačných kritérií, organizačnú zmenu, ale aj zmenu komunikácie agentúry smerom k novinárom, žiadateľom a verejnosti.
Generálny riaditeľ Jaroslav Jánoš preto od 1.marca zriadil tlačový odbor: „Cieľom zriadenia vlastného komunikačného oddelenia bolo otvoriť agentúru, stransparentniť procesy v nej, sprístupniť novinárom potrebné informácie a zrozumiteľne informovať odbornú a laickú verejnosť.“
Novú komunikáciu zveril do rúk dlhoročného reportéra Ladislava Ďurkoviča, ktorý pôsobil predtým v spravodajstve TV JOJ a v Reportéroch RTVS, je držiteľom Novinárskej ceny:
„Takej výzve sa nedalo odolať – nastúpiť do štátnej inštitúcie, ktorá má imidž najskorumpovanejšej organizácie na Slovensku s cieľom zlepšiť jej meno – to je niečo pre mňa. Robil som pred dvoma rokmi reportáž o agromafii a nakrúcal som tu rozhovor s Kožuchom – PPA bola pre novinára nedobytná, uzavretá inštitúcia, s ktorou sa nedalo priamo komunikovať, nad všetkým držalo kontrolu ministerstvo. Mojou snahou nie je zmeniť imidž naoko, ale naozaj nastaviť procesy v agentúre tak, aby bola transparentnou, otvorenou inštitúciou, ktorá komunikuje pravdivo, proklientsky, zrozumiteľne – a to aj v prípade že pochybí, alebo zlyháva.“
Za tri mesiace agentúra prešla rebrandingom, logo PPA vynovil známy grafik a ilustrátor Ďuro Balogh.
Dovtedy šedivá a neoznačená budova agentúry má nové dôstojné označenie. Odbor komunikácie odpovedal na viac ako 120 dotazov novinárov, PPA zaznamenala viac ako 2000 mediálnych výstupov v televízii, tlači, rádiách a online médiách.
Zásadnou novinkou je, že za agentúru už komunikujú aj priamo riaditelia a riaditeľky sekcií, pri verejnom odpočte agentúry predstúpilo pred novinárov a verejnosť celé vedenie PPA.
Aj keď sa nový spôsob komunikácie a otvorenosti nestretol u úradníkov vždy s pochopením, trend transparentnosti pokračuje bez kompromisov. Na webe je zoznam všetkých zamestnancov, registre poskytnutých podpôr, všetky zmluvy, či obstarávania. Všetky dokumenty a informácie sprístupňuje PPA novinárom bez snahy niečo zatajovať, či ovplyvňovať v svoj prospech.
„Spravujeme a administrujeme každoročne okolo 800 miliónov EUR z verejných zdrojov. Je našou povinnosťou skladať účty a informovať otvorene o tom ako to robíme. Verejná kontrola je aj pre nás veľmi dôležitá.“ – dodáva Jánoš.
Agentúra chce naďalej pokračovať v duchu – čo nie je tajné, to je verejné. Hlavnou výzvou je tvorba nového webového portálu PPA, ktorý bude prehľadný, zrozumiteľný a proklientsky orientovaný.
„Dnešný neprehľadný web, ktorý je vstupnou bránou pre stámiliónové dotácie je nezrozumiteľný a slúži skôr pre úradníkov a neslávne známych sprostredkovateľov a vybavovačov, ktorí sa v procesoch vyznajú. To chceme zmeniť a ľudskou rečou prezentovať všetky výzvy, projekty a podpory ktoré sú určené pre rozvoj vidieka a farmárov, aby si aj jednoduchý roľník, ktorý sa vie starať hlavne o pôdu, či zvieratá ľahko našiel informácie na čo má nárok a nestratil sa v labyrinte skratiek, nezrozumiteľných popisov, zákonov a príloh. Inšpirujeme sa web stránkami estónskej a škótskej platobnej agentúry. Veríme, že v septembri už bude mať PPA nový web.“ – objasňuje Ďurkovič.
Na komunikačnom oddelení dnes pracuje Peter Baran, ktorý sa stará o súčasnú webstránku PPA a online médiá, komunikačná manažérka Erika Truček Pfuntnerová, tím dopĺňa študent Dávid Dugovič ako grafik a tvorca videí na dohodu a Ladislav Ďurkovič, ktorý je vedúci oddelenia komunikácie. V blízkej dobe sa v súvislosti s tvorbou nového webu rozšíri počet zamestnancov o ďalších dvoch.
Redakciu informovala Pôdohospodárska platobná agentúra