Varšava 22. mája 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Czarek Sokolowski)
Podľa prieskumu byDudu volilo až 45,8 percenta opýtaných, kým Komorowského iba 45,3 percenta
Mimoriadne tesný súboj Bronislawa Komorowského a Andrzeja Dudu o post poľského prezidenta sľubuje pred rozhodujúcim druhým kolom volieb hlavy štátu v nedeľu 24. mája aj posledný predvolebný prieskum verejnej mienky, ktorý dnes pripravil inštitút Millward Brown pre spravodajskú televíziu TVN24.
Podľa neho by sa novým prezidentom mal stať v nedeľu Andrzej Duda so ziskom 45,8 percenta hlasov, pričom by úradujúcu hlavu štátu porazil iba o 0,5 percenta hlasov, pretože Komorowského by podporilo 45,3 percenta voličov.
Prieskum vznikol na reprezentačnej vzorke 2500 respondentov, spomedzi ktorých však takmer deväť percent, presne 8,9 percenta respondentov sa ešte nerozhodlo, koho podporí.
Medzi nimi sú štyri percentá tých, ktorí v prvom kole podporili Komorowského a 4,6 percenta voličov Dudu v prvom kole, viac ako 12 percent voličov Pawla Kukiza a Janusza Korwina-Mikkeho z prvého kola, vyše 18 percent voličov Magdaleny Ogorekovej a viac ako 20 percent voličov Adama Jarubasa spred dvoch týždňov. Medzi nerozhodnutými neboli už voliči ostávajúcich troch kandidátov z prvého kola (Janusza Palikota, Grzegorza Brauna a Mariana Kowalského). Prieskum predpovedá na nedeľu volebnú účasť 52 percent.
Štvrtkový televízny duel medzi oboma kandidátmi podľa telefonického prieskumu priniesol naopak jasné víťazstvo súčasného prezidenta. Úradujúci prezident krajiny urobil lepší dojem na 45 percent oslovených, kým jeho vyzývateľa Andrzeja Dudu videlo v tomto postavení 30 percent respondentov. Ostávajúcich 25 percent odpovedalo “ťažko povedať” alebo jednoducho nevedelo odpovedať.
V inom prieskume, ktorý sa týkal troch blokov 70-minútového súboja kandidátov pred televíznymi kamerami, sa takmer polovica opýtaných vyjadrila, že najviac podnetov pre rozhodnutie koho voliť získala v druhej časti týkajúcej sa ekonomických otázok. Ostávajúce dva bloky, vnútropolitický a zahraničnopolitický, získali približne štvrtinu hlasov voličov.
Analytici však upozorňujú, že štvrtkový duel nebude mať veľký vplyv na nedeľňajšie výsledky hlasovania, pretože väčšina voličov už má svojho favorita a navyše majú kandidáti, vzhľadom na sobotňajšie moratórium, krátky čas na prípadné využitie slabých stránok rivala alebo jeho problematických názorov z diskusie.
Taktiež sa zhodujú, že kým prvý televízny duel výrazne ovplyvnil kampaň pred rozhodujúcim druhým kolom, ten druhý vnímali ako miestami chaotický, nezriedka neprehľadný, aj keď mimoriadne ostrý.
mž