Bratislava 1. júla 2023 (TASR/HSP/Foto:Facebook)
Aktualizované 1. júla 2023 17:53
Po uhasení požiaru v priestoroch školy na Skalickej ceste v Bratislave našli záchranári mŕtve mužské telo. Požiar mal byť vytvorený úmyselne. Informovala o tom hovorkyňa bratislavskej krajskej polície Jana Šimunková
“Príslušníci Hasičského a záchranného zboru po uhasení požiaru spozorovali v zhorených priestoroch telo muža bez známok života. Privolaný súdny lekár na mieste konštatoval smrť,” spresnila hovorkyňa. Zisťovateľ príčin požiaru uviedol, že požiar bol vytvorený úmyselne.
“Môžeme potvrdiť, že sme na tiesňovej linke 155 prijali informáciu o tom, že po uhasení požiaru bolo nájdené uhorené telo,” priblížila pre TASR hovorkyňa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS) Alena Krčová. Doplnila, že na miesto bol vyslaný obhliadajúci lekár.
Podpredseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) pre oblasť zdravotníctva Juraj Štekláč spresnil, že k požiaru došlo v skorých ranných hodinách v priestoroch školy pre mimoriadne nadané deti. “V budove vznikli rozsiahlejšie škody, ale pre túto chvíľu sú pre nás nepodstatné,” dodal.
Na mieste činu ešte aj v sobotu popoludní pokračovali vyšetrovacie úkony. Psychologickú pomoc poskytujú na mieste odborníci z IPčka, priblížila riaditeľka odboru školstva, mládeže a športu Úradu BSK Jana Zápalová.
V sobotu, krátko pred požiarom školy, horelo aj v druhom bratislavskom okrese. Policajti boli krátko pred 2.00 h privolaní k požiaru viacerých motorových vozidiel nachádzajúcich sa v areáli jednej z firiem na Pestovateľskej ulici. “V dôsledku požiaru založeného neznámym páchateľom došlo v súkromnom areáli firmy k zapáleniu šiestich motorových vozidiel a pred areálom firmy k zapáleniu ďalších ôsmich motorových vozidiel,” priblížila.
Presné príčiny a okolnosti uvedených udalostí sú predmetom vyšetrovania. “Vzhľadom na prebiehajúce úkony nie je možné poskytnúť bližšie informácie,” dodala Šimunková.
MŠVVaŠ:Nočná tragédia pripomína, že oblasť duševného zdravia nesmieme prehliadať
Nočná tragédia v Bratislave pripomína, že oblasť duševného zdravia, mentálnej vyrovnanosti či emočnej inteligencie nesmieme prehliadať. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) to uviedlo v súvislosti s nálezom mŕtveho muža v priestoroch školy na Skalickej ceste v Bratislave po požiari, ktorý mal vzniknúť úmyselne. Pozostalým vyjadrilo úprimnú sústrasť. Cíti tiež hlboký zármutok a spolupatričnosť so školou, ktorú táto udalosť postihla.
“Uvedomujeme si, že to nie je výsledkom zlyhania učiteľov. Stojíme na ich strane. V takýchto situáciách si viac ako inokedy uvedomujeme, aké dôležité je sa intenzívne zamerať na oblasť duševnej pohody. Je potrebné vedieť, čo naše deti, žiakov trápi a ako im s tým pomôcť,” uviedol šéf rezortu školstva Daniel Bútora.
Ministerstvo školstva považuje oblasť duševného zdravia za jednu zo svojich priorít. Spolu s priamo riadenými organizáciami pripravilo množstvo materiálov a usmernení, ako krízové situácie zvládať. “Či už formou zmeny obsahu vzdelávania, ktorá je obsiahnutá v pripravovanej kurikulárnej reforme, ale napríklad aj podporou aktivít v rámci neformálneho vzdelávania, liniek pomoci, nízkoprahových programov pre mládež, informačných a poradenských služieb pre mládež, alebo aj podporou dobrovoľníckych príležitostí pre mládež,” načrtlo.
Ako upozornilo ministerstvo, schválená novela školského zákona zavádza podporné opatrenia pre všetky deti a žiakov s akoukoľvek špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou. Vzniká tiež pozícia sociálneho pracovníka pre oblasť školstva, čo má pomôcť riešiť oblasť rizikového správania a spolu s podpornými opatreniami zaviesť nový efektívny nástroj.
Realizovanie prevencie na školách je podľa MŠVVaŠ v kompetencii školských psychológov a odborných zamestnancov centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Súčasťou je rozhodnutie, akou formou sa prevencia uskutoční.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) spracoval tiež procesné štandardy v systéme výchovného poradenstva a prevencie, ako aj štandard ku krízovej intervencii. “Ide o návod, ako by mali odborní zamestnanci so žiakmi pracovať počas krízovej situácie aj na škole,” poznamenal rezort.
Na školách sú možnosti pomoci a prevencie priamo od školských psychológov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov až po celé školské podporné tímy. “Ideálne by bolo, ak by mala každá škola svoj podporný tím. Ale v niektorých lokalitách to tak stále nie je. Ak potrebujú ďalšiu pomoc, sú tu centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktorých náplňou práce je aj realizácia prevencie a intervencie,” skonštatovalo ministerstvo.
Ministerstvo poukázalo aj na ďalšie aktivity, ktoré realizujú VÚDPaP či Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Upozornilo napríklad na bezplatnú mobilnú aplikáciu na podporu duševného zdravia detí Sanity.