Pripomienky voči plánu zaslali nielen mimovládne organizácie, ale aj ministerstvá.
Jedným z hlavných snáh plánu pre LGBTI ľudí je zaviesť nové pedagogické metodiky, osnovy či učebné materiály, ktoré by boli v súlade s rodovou ideológiou.
Práve voči týmto cieľom sa vo svojej zásadnej pripomienke ohradilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu. Ministerstvo totiž zastáva názor, že „výchovné plány, vzdelanie a regionálne školstvo nemožno podriadiť diskutabilným, problematickým a spoločnosť značne polarizujúcim princípom, ktoré presadzujú osoby LGBTI a ich protagonisti.“
Rezort tiež vidí v pláne nebezpečenstvo, ktoré „z hľadiska vývinovej ontogenézy spočíva v sexuálnych záujmoch či sexuálnych praktikách zameraných na zmenu postojov detí a žiakov tak, aby jednak každú formu neheterosexuálneho správania pociťovali ako „normálnu“ a rovnocennú, aby si následne mohli „voliť“ medzi rozličnými sexuálnymi orientáciami a pohlavnými identitami.“
Ministerstvo zároveň vo svojej pripomienke prízvukuje, že školská edukácia nespočíva len v odovzdávaní poznatkov, ale tiež v socializácií a formovaní identity mužstva a ženstva, ktoré by mali byť minimálne do skončenia povinnej školskej dochádzky celospoločensky a najmä výchovne posilňované.
Ministerstvo odmieta pohrávanie sa sexuálnou orientáciou, ku ktorej by aplikácia materiálu nabádala. „Z nášho pohľadu je nemysliteľné, aby takéto závažné zásahy do psychiky dieťaťa a jeho mravného dospievania boli touto agendou vnášané do pedagogického procesu,“ vysvetľujú vo svojej pripomienke predstavitelia ministerstva školstva.
„Sloboda názoru a sloboda prejavu osôb LGBTI nesmie byť zameraná proti slobode prejavu ostatného obyvateľstva a najmä rodičov detí a žiakov. V opačnom prípade sa spochybňuje rovnosť pred zákonom, podkopáva sa demokracia, čo má priame dosahy na práva tých, ktorí nepodporujú agendu LGBTI,“ upozorňuje ministerstvo a zároveň dodáva, že „agenda Akčného plánu pre LGBTI ľudí evokuje nedávno minulý stav dvojkoľajovej výchovy. Nakoľko tu existujú skupiny obyvateľstva, napr. nábožensky orientované, pre ktoré príslušná agenda je neprijateľná pre pedagogickú výchovu ich detí.“
Trestnosť
Ďalším cieľom Akčného plánu pre LGBTI ľudí je aj zaradenie homofóbnych prejavov medzi trestné činy. Ministerstvo školstva uvádza, že „vzdelávacie štandardy, ktoré sú súčasťou štátnych vzdelávacích programov nepodnecujú k homofóbii a transfóbii.“
Platné didaktické kritéria na posudzovanie učebníc totiž už teraz obsahujú potrebné antidiskriminačné ustanovenia. Ministerstvo zároveň dodáva, že „spätná kontrola a analýza všetkých učebníc, osnov a metodík by bola kapacitne, technicky a finančne náročná, čo tento materiál nezohľadňuje“ – v predkladacej správe sa totiž podľa ministerstva uvádza, že akčný plán nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
Pripomienky ďalších ministerstiev
Počas medzirezortného pripomienkovania voči akčnému plánu vyjadrili svoje pripomienky aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny a Ministerstvo financií.
Ministerstvo práce má rovnako ako ministerstvo školstva výhrady voči návrhu, aby sa medzi trestné činy dostali aj homofóbne verbálne prejavy. Rezort zároveň v pripomienke uvádza, že násilné trestné činy z dôvodu sexuálnej orientácie sú v súčasnosti Trestným zákonom dostatočne chránené.
Ministerstvo financií akčnému plánu vyčíta tvrdenie, že nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, aj napriek plánovaným aktivitám, ktoré si budú vyžadovať finančné prostriedky.