Bratislava 27. februára 2020 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová sa v stredu stretla s Janette Motlovou, riaditeľkou Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP). Spoločne diskutovali o pripravovanej stratégii inkluzívneho vzdelávania, potrebe zabezpečenia multidisciplinárneho prístupu pre dieťa a rodičov v oblasti poradenstva, ako aj o práci v oblasti diagnostiky detí, ktorá by zohľadnila sociálne, kultúrne, jazykové a inopodnetné prostredie dieťaťa
O stretnutí informovala Mária Patakyová na sociálnej sieti. Prvou z tém ich diskusie bola potreba implementácie inkluzívneho vzdelávania do slovenského školstva.
Ako uvádza verejná ochrankyňa práv, riaditeľka VÚDPaP ich na stretnutí informovala o pripravovanej stratégii inkluzívneho vzdelávania, na ktorej výskumný ústav v súčasnosti pracuje. “Zhodli sme sa na dôležitosti inkluzívneho vzdelávania aj v súvislosti s pretrvávajúcou diskrimináciou a segregáciou v slovenskom školstve. Venovali sme sa preto aj otázke diagnostiky detí pochádzajúcich z marginalizovaných rómskych komunít,” píše Patakyová.
Verejná ochrankyňa práv vysvetlila, že jedným z dôvodov nesprávneho zaraďovania detí z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych tried pre deti s ľahkým mentálnym postihnutím je aj absencia správnych diagnostických nástrojov, ktoré by dostatočne zohľadňovali sociálne, kultúrne a jazykové prostredie týchto detí. Aj preto v súčastnosti dochádza k nesprávnej diagnostike detí.
“K riešeniu problémov by prispelo aj zrušenie variantu A, teda vzdelávacieho programu pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia v špeciálnom prúde vzdelávania. Namiesto toho by im mala byť poskytnutá dostatočne cielená podpora na bežnej základnej škole,” informuje Patakyová.
V závere ešte dodáva, že sa počas stretnutia zároveň zhodli na potrebe celkovej transformácie vzdelávacieho systému tak, aby bol zabezpečený spravodlivý a rovný prístup k vzdelávaniu pre všetky deti. “Verím, že aktivity Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie prispejú k zlepšovaniu v oblasti inklúzívneho vzdelávania i korektnej diagnostiky detí pri zaraďovaní do špeciálneho prúdu vzdelávania,” uviedla Patakyová.
Tatiana Stará