Bratislava 25. novembra 2022 (TASR/HSP/Foto: TASR-Martin Baumann)
Asociácia na ochranu pacientov (AOPP) verí, že vláda aj lekárski odborári napokon pristúpia ku kompromisom a dospejú k dohode. Povedala to jej prezidentka Mária Lévyová v rámci aktuálnej šiestej celoslovenskej pacientskej konferencie
Poukázala na to, že ak by k dohode nedospeli, pacienti od ministerstva zdravotníctva očakávajú krízový plán. Ten má zabezpečiť dostupnosť nemocničnej zdravotnej starostlivosti, či už na Slovensku alebo v prihraničných oblastiach.
Na dohodu už skôr vyzvala aj Slovenská lekárska komora. Žiada vládu aj odborárov, aby akceptovali posledný návrh kabinetu na zvýšenie koeficientov, nie návrh stabilizačných príspevkov. Slovenská komora zdravotníckych záchranárov vyzýva na dohodu tak, aby nedošlo k vyhláseniu núdzového stavu a ohrozeniu poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Šéf rezortu zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽANO) po štvrtkových (24. 11.) rokovaniach oznámil, že ministerstvo sa dohodlo s lekárskymi odborármi na siedmich bodoch memoranda. Nevyriešenými zostávajú platy.
Lepší manažment a cesta pacienta môžu skrátiť čas od diagnostiky k liečbe
Zlepšením manažmentu a sprehľadnením cesty pacienta možno lepšie zabezpečiť potrebnú zdravotnú starostlivosť v primeranom čase. Poukázala na to prvá viceprezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) Elena Marušáková na aktuálnej celoslovenskej pacientskej konferencii v Bratislave. Podľa jej slov sa to týka diagnostiky aj liečby.
Pacienti majú právo na slobodný výber lekára. “Boli časy, keď pacient presne vedel, ku ktorému lekárovi, do ktorej nemocnice v rámci spádovej oblasti má ísť a aj sa tam dostal. Dnes dostanete výmenný lístok a hľadajte si lekára alebo nemocnicu, kde vás skôr vyšetria, zoperujú,” priblížila prezidentka AOPP Mária Lévyová.
Upozornila, že mnohí pacienti sú odmietnutí, pretože lekári už neprijímajú nových, mnohé nemocnice sú personálne poddimenzované a kapacitne preťažené, môžu tak rovnako odmietnuť plánovanú starostlivosť. “V tom lepšom prípade dostanú pacienti aspoň termín, aj keď neraz o pol roka či rok, niektorí aj neskôr,” doplnila.
Manažment a cesta pacienta musia mať svoje pravidlá, pružne regulované a efektívne dostupné mechanizmy, pripomína Marušáková. “Je dôležité, aby sa v prvom rade riadne legislatívne ukotvili, až následne sa môžu aplikovať na jednotlivých úrovniach,” vysvetlila. Tým by sa podľa AOPP podarilo jasne definovať liečebný proces, kompetencie a najmä cestovnú mapu pacienta, z ktorej by bolo zrejmé, za akých podmienok a v ktorom zdravotníckom zariadení bude pacient liečený.
Cieľom aktuálneho šiesteho ročníka dvojdňovej pacientskej konferencie, ktorá sa začala v piatok, je nájsť prienik v očakávaniach, problémoch a riešeniach manažmentu a cesty pacienta na všetkých úrovniach v systéme. Konferencia sa koná pod záštitou ministra zdravotníctva Vladimíra Lengvarského (nominant OĽANO) a pod odbornou záštitou rektora Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave Petra Šimka.