Bern 12. januára 2016 (HSP/Foto:TASR-Chaudary)
Súčasný konflikt medzi Iránom a Saudskou Arábiou interpretuje islamista ako politický konflikt ovládnutia regiónu
Vzhľadom na konflikt medzi Iránom a Saudskou Arábiou islamista Reinhard Schulze diagnostikuje rozpad islamského sveta. Nepochybne môžeme hovoriť o rozklade, ako povedal profesor prednášajúci na Univerzite v Berne v utorok v interview pre nemeckú katolícku agentúru KNA.
“Jednota islamského sveta už neexistuje,” povedal vedec. Súčasný konflikt medzi Iránom a Saudskou Arábiou interpretuje islamista ako politický konflikt ovládnutia regiónu. “Saudská Arábia v minulých troch rokoch pokračovala vo svojej hegemoniálnej politike.” Popravou duchovného Nimr al-Nimra sa vláda v Riade chcela zbaviť prominentného reprezentanta šiitskej menšiny.
“Súčasne vláda signalizuje, že chce zabrániť každému nároku Iránu stať sa ochrannou mocou šiitov aj v Saudskej Arábii.” Aj Irán má mocnú zahraničnopolitickú agendu a pokúša sa vybudovať svoj vplyv v Libanone, Sýrii, Iraku, Bahraine a tak aj Saudskej Arábii.
Religiózne komponenty, teda konflikt medzi sunitmi a šiitmi, vidí Schulze naproti tomu iba ako druhoradú vec. “Toto zameranie sa na náboženstvo, v ktorom vystupujú celé štáty ako ochranné moci rôznych náboženských smerov, môžeme pozorovať iba v ostatných 15-20 rokoch. Vznikli, pretože rôzne režimy si po stroskotaní starých socialistických modelov stále viac chceli poslúžiť náboženskou legitimizáciou.”
Vlastný religiózny konflikt pritom vidí islamista nie medzi sunitmi a šiitmi, ale medzi šiitmi a v 18. storočí vzniknutým radikálnym puritánskym prúdom – vahabizmom – ktorý sa v Saudskej Arábii stal dominujúcim a štátom chráneným vyznaním. “Vahabizmus má silné antišiitské zameranie. Zastáva postoj, že nesmie existovať nijaká prezentácia božského vo svete okrem Koránu a že iba tradícia proroka Mohameda má určovať životný štýl jednotlivca,” ako uviedol Schulze. “Šiiti naproti tomu si uctievajú imamov pri ich hroboch ako sprostredkovateľov medzi Bohom a človekom a zdôrazňujú zbožné rituály, ktoré sa vzťahujú na prítomnosť božstva vo svete.”