Bratislava 11. júla 2014 (TASR/HSP/Foto:TASR)
Slovensko sa spolu s ďalšími 11 krajinami zapojilo do projektu s názvom Prehľad OECD o politikách pre zvýšenie efektivity využívania zdrojov v regionálnom školstve
Zástupcovia OECD a Európskej komisie na Slovensku momentálne zisťujú, ako sa využívajú peniaze v regionálnom školstve. Zaujímajú sa o názory učiteľov, odborárov, zástupcov ministerstva školstva, samosprávy a rôznych školských organizácií, s ktorými sa v týchto dňoch stretli v rámci svojej predbežnej misie. Ich hlavná misia na Slovensku sa uskutoční v októbri tohto roka.
Slovensko sa spolu s ďalšími 11 krajinami zapojilo do projektu s názvom Prehľad OECD o politikách pre zvýšenie efektivity využívania zdrojov v regionálnom školstve. „Prehľad poskytne analýzu a odporúčania ako prerozdeľovať, využívať a riadiť zdroje tak, aby prispievali k hospodárnemu a efektívnemu dosahovaniu cieľov vo vzdelávaní,“ uviedol tlačový odbor ministerstva školstva.
Členovia Slovenskej komory učiteľov (SKU) na stretnutí označili za kľúčový problém školstva ohodnotenie učiteľa, materiálno-technické vybavenie škôl a personálnu podporu pre pedagógov, t. z. zabezpečenie špeciálnych pedagógov či asistentov. Povedali tiež o svojich výhradách voči fungovaniu europrojektov v školstve. „Pripomenuli sme, že len malá časť financií skončí priamo v školách. S konštatovaním zástupcov OECD či by bolo lepšie, keby peniaze na projekty putovali priamo do škôl a tie by rozhodli o tom, ako s nimi naložia, sa nedalo iné než súhlasiť,“ píše na svojom webe SKU. Expertov zaujímal aj názor učiteľov na učebnicovú politiku.
Učitelia sa na stretnutí posťažovali aj na to, že v školstve chýba koncepcia. „K dôležitým rozhodnutiam v rezorte sa nekonajú okrúhle stoly, rokuje sa len bilaterálne, o dôležitých dokumentoch, zákonoch sa dozvieme, až keď sú už hotové a potom nasledujú naše pripomienky,“ uviedla učiteľská komora.
Líder Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek expertov informoval o problematike zamestnanosti, platoch, financovaní regionálneho školstva, sociálnej politike, kolektívnom vyjednávaní či pracovných podmienkach zamestnancov školstva. „Zároveň odporučil regióny, ktoré by mala misia zástupcov OECD navštíviť,“ informujú na svojom webe školskí odborári.
Do roku 2016 uzavrie OECD projekt vypracovaním porovnávacej správy, ktorá bude obsahovať poznatky zo všetkých zúčastnených krajín. Práce na projekte má na Slovensku na starosti Inštitút vzdelávacej politiky ministerstva školstva.
mž