Moskva 4. novembra 2020 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Peter Dejong)
Rus Oleg Pulatov, obvinený z havárie malajského Boeingu (linka MH17) na východe Ukrajiny v roku 2014, uviedol, že počas leteckého nešťastia počul zvuk typický pre odpálenie protilietadlového raketového systému Strela–10. V Holandsku v utorok obnovili súdne konanie. Počas súdneho pojednávania Pulatovova obhajoba ukázala dve videonahrávky, na ktorých Pulatov odpovedá na otázky advokátov. Materiály vytvorili vo februári a októbri 2020
Pulatov uviedol, že 17. júla 2014 – v deň katastrofy MH17 – bol na rôznych miestach – v Snežnom, v Marinovke, v Saurovke, v Taranoch a v Donecku.
“Bolo veľa stretnutí, konferencií, potom vydali pokyny a ich prevedenie kontrolovali podľa kontaktnej línie. <…> Potom dorazili tanky ako posila, musel som sa im venovať,” vysvetlil Rus.
Popoludní sprevádzal tankovú kolónu do oblasti Saurovky, odtiaľ tanky premiestnili v smere Stepanovky a ukryli pod stromami.
“Bolo to približne o 16: 20-16: 30. Potom, čo som vydal určité pokyny na KNP (veliteľské a pozorovacie stanovište) a dostal potrebné informácie, zamieril som späť k tankovej jednotke, ktorú som prevádzal na nové stanovište. Práve v tejto chvíli, keď som bol v aute a vyšiel, počul som niečo podobné ako Strela–10, bol to konkrétny šelest,” dodal Pulatov.
Podľa neho v okamihu, keď vyskočil z auta, aby spresnil informácie o dôvodoch štartu, prišla z KNP informácia o leteckom nešťastí v oblasti za Torezom.
Zároveň tvrdí, že tento zvuk sa nepodobal hluku charakteristickému pri odpálení raketového systému protivzdušnej obrany Buk.
“Nie, odpálenie rakety Strela–10 sa líši ako hlukom, zanechanou stopou, tak zvukom sprevádzajúcim štart. Pre porovnanie, je to napríklad ako pri streľbe z paintballu alebo guľometu, to je veľmi veľký rozdiel,” vysvetlil obvinený.
Pulatov povedal, že zvuk štartu Strely–10 bol počuť vo vzdialenosti asi 300 metrov od neho alebo asi dva kilometre severozápadne od Marinovky.
Prípad havárie MH17
Súdne konanie v tejto veci začalo v Holandsku 9. marca 2020. Figurujú v ňom štyri osoby: Igor Girkin, Sergej Dubinskij, Oleg Pulatov a Ukrajinec Leonid Charčenko. Pulatov je v procese zastúpený medzinárodnou skupinou zloženou z dvoch holandských a jedného ruského advokáta. Ostatní podozriví sú súdení v neprítomnosti.
Malajzijský Boeing letiaci z Amsterdamu do Kuala Lumpuru na linke MH17, havaroval 17. júla 2014 v blízkosti Donecka. Na palube bolo 298 ľudí, z ktorých nikto neprežil. Kyjev obvinil z havárie domobranu, ktorá naopak uviedla, že nemá k dispozícii prostriedky na zostrelenie lietadla v takej výške.
Spoločná vyšetrovacia skupina (SVS), ktorá pod vedením holandského generálneho prokurátora bez účasti Ruska vyšetruje okolnosti havárie, už skôr predložila priebežné výsledky. Vyšetrovatelia tvrdia, že Boeing zostrelili z protilietadlového raketového systému Buk patriaceho 53. protilietadlovej raketovej brigáde ruských ozbrojených síl z Kursku.
Ako oznámil Sputniku námestník generálneho prokurátora RF Nikolaj Vinničenko, ruská strana poskytla Holandsku nielen údaje z ruských radarov, ale aj dokumentáciu preukazujúcu, že raketový systém protivzdušnej obrany Buk, ktorý zasiahol Boeing, patril Ukrajine a bol vypustený z územia ovládaného Kyjevom, ale vyšetrovatelia tieto informácie ignorovali. Pritom štátne zastupiteľstvo prvý deň súdneho pojednávania priznalo, že dostalo a študuje údaje ruskej prokuratúry.
Ruské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že obvinenia SVS z účasti Ruska na haváriu malajskej Boeingu sú neopodstatnené a poľutovaniahodné, vyšetrovanie je zaujaté a jednostranné.
Prezident Vladimir Putin vyhlásil, že Rusko nemá prístup k vyšetrovaniu leteckého nešťastia na východnej Ukrajine a Moskva môže výsledky vyšetrovania uznať len vtedy, ak sa na ňom bude plne podieľať. Všetky rakety, ktorých motor predložila holandská komisia na vyšetrovanie havárie MH17, boli po roku 2011 zlikvidované, uviedlo ruské ministerstvo obrany.
Tlačový hovorca ruského prezidenta Dmitrij Peskov opakovane uvádzal, že Moskva kategoricky odmieta obvinenia z účasti na havárii malajzijského Boeingu.