Paríž 9. januára (TASR/HSP – Foto:TASR)
Vo Francúzsku sa začali výpredaje, ktoré budú testom odolnosti ekonomiky
Mnohí obyvatelia Francúzska, ale aj zahraniční turisti si dnes našli minimálne jeden spoločný cieľ – výpredaje v sieti obchodných domov Galeries Lafayette. Informuje o tom agentúra Reuters.
Začiatok výpredajov úrady vo Francúzsku prísne regulujú. Najnovšia sezóna lacnejších nákupov odštartovala práve dnes a potrvá do 12. februára. Pred vlajkovou loďou Galeries Lafayette, obchodným domom s rovnakým menom v 9. parížskom okrsku, už v skorých ranných hodinách postávali stovky nedočkavých zákazníkov. Niektoré obchody totiž ponúkajú zľavy až do výšky 60 %.
Zimné výpredaje budú tiež zaťažkávacou skúškou pre francúzskych maloobchodníkov, ktorí čelia dôsledkom hospodárskej krízy a rastúcej nezamestnanosti, a zároveň testom odolnosti francúzskej ekonomiky. Neisté vyhliadky nútia totiž spotrebiteľov, aby si strážili výdavky a radšej šetrili na horšie časy.
Výdavky domácností, ktoré vlani v novembri po očistení od inflačných vplyvov medziročne vzrástli sotva o 0,2 %, sú pritom kľúčovým motorom ekonomiky. Vláda pri zostavovaní rozpočtu na tento rok vychádzala z predpokladu, že výkon ekonomiky sa zvýši o 0,8 %. Ale viacerí odborníci sa domnievajú, že jej rast bude oveľa slabší.
Maloobchodný predaj vo Francúzsku podľa predbežného odhadu aj v decembri klesol, už deviaty mesiac po sebe. Vedenie parížskeho obchodného domu Galeries Lafayette, ktorý ponúka širokú škálu produktov od kuchynského riadu po najnovšiu pánsku a dámsku módu prestížnych značiek, však tvrdí, že počas predvianočnej sezóny zaznamenalo solídne tržby. Aj prvé ukazovatele dnešnej návštevnosti signalizujú dobrý štart do sezóny výpredajov.
Riaditeľ oddelenia predaja Christophe Cann odhaduje, že predaj v obchodných domoch Galeries Lafayette sa počas sezóny výpredajov zvýši o 5 %.