Berlín 31. januára (TASR) – Maloobchodný predaj v Nemecku v decembri prekvapil analytikov, keď klesol viac, ako odhadovali a najstrmšie od mája 2011. To poukazuje na slabé spotrebiteľské výdavky v najväčšej ekonomike eurozóny a znižuje šance, že nemecké domácnosti môžu nahradiť výpadok exportu a potiahnuť ekonomiku, konštatujú agentúry Reuters a RTTNews.
Podľa najnovších údajov spolkového štatistického úradu sa maloobchodný predaj v Nemecku v decembri znížil o 1,7 % v porovnaní s novembrom, keď ešte vzrástol medzimesačne o 0,6 %. Analytikov takýto výsledok prekvapil, pretože očakávali oveľa miernejší pokles predaja, a to o 0,1 %.
V medziročnom porovnaní sa decembrové maloobchodné tržby v krajine prepadli o 4,7 %, oveľa strmšie ako v novembri, keď klesli o 0,6 %, zatiaľ čo analytici odhadovali, že sa znížia o 1,5 %.
"To sú neuspokojivé čísla," skonštatoval Christian Schulz, analytik Berenberg Bank. "Spotrebitelia neotvárajú peňaženky," dodal.
Situácia na trhu práce v Nemecku je pritom aj napriek kríze v Európe relatívne dobrá a nezamestnanosť sa pohybuje blízko najnižšej úrovne od zjednotenia krajiny v roku 1990. Aj platy zamestnancov rastú vďaka solídnemu výkonu nemeckých firiem. Ale tieto faktory sa nepremietli do zvýšenia spotrebiteľských výdavkov. Export na kľúčové trhy v eurozóne pritom spomaľuje v dôsledku dlhovej krízy, ktorá vstupuje do štvrtého roka.
1 12 bal ed