Berlín 4. januára (TASR) – Maloobchodný predaj v Nemecku sa v novembri zvýšil viac, ako analytici predpovedali. Dôvodom je nízka miera nezamestnanosti, ktorá sa pohybuje blízko 20-ročného minima, čo sa priaznivo odrazilo na spotrebiteľských výdavkoch. Informovali o tom agentúry Bloomberg a RTTNews.
Podľa údajov spolkového štatistického úradu sa maloobchodný predaj v Nemecku na sezónne upravenej báze v novembri zvýšil medzimesačne o 1,2 %. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg pritom odhadovali, že stúpne o 0,8 %, a to po októbrovom miernom náraste o 0,2 %.
V medziročnom porovnaní sa maloobchodné tržby v najväčšej ekonomike eurozóny v sledovanom mesiaci znížili o 0,9 %. To je tiež lepší výsledok ako očakávali analytici, podľa ktorých mali klesnúť o 1,6 %. Na porovnanie, v októbri klesol maloobchodný predaj v Nemecku medziročne o 1,3 %.
Štatistický úrad predbežne odhaduje, že za celý rok 2012 sa maloobchodný predaj po očistení od inflácie v Nemecku znížil o 0,1 % až 0,3 %.
Nákupná nálada nemeckých spotrebiteľov je pritom kľúčovým indikátorom výkonu celej ekonomiky, keďže ich výdavky sa podieľajú viac ako 50 % na celkovej výške hrubého domáceho produktu. Navyše, od dopytu na nemeckom trhu sú závislé štáty strednej a východnej Európy vrátane Slovenska, pretože tam smeruje väčšina ich exportu.
Centrálna banka Bundesbank minulý mesiac predpovedala, že výkon nemeckej ekonomiky v poslednom kvartáli 2012 klesne. Viaceré ukazovatele však signalizujú, že sa jej možno podarí vyhnúť sa recesii. Naznačuje to napríklad rast exportných objednávok v decembri a tiež zvýšenie podnikateľskej dôvery.