Bratislava 14. decembra (TASR/HSP/Ilustrácia HSP)
Poliačik: Čaplovič chce len robotov k výrobným linkám
Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) nemyslí na potreby detí a ich rodičov, chce z nich len robotov k výrobným linkám. Povedal to dnes na mimoriadnej schôdzi k stavu slovenského školstva poslanec Martin Poliačik (SaS).
“Minister Čaplovič nemá záujem vychovávať samostatných, kriticky mysliacich mladých ľudí, ktorí budú schopní sa postaviť na vlastné nohy, podnikať a vytvárať šance pre seba aj pre iných. On chce len robotov k výrobným linkám,” tvrdí Poliačik. Čaplovič podľa neho zaspal dobu, “a ak čoskoro zásadne neotočí kormidlo, asi by to mal nechať niekomu, kto je schopný rozmýšľať na úrovni 21. storočia”.
Šéf rezortu školstva nesúhlasí s tvrdením opozície, že školstvo nie je priorita vlády. Cieľom ministerstva je podľa neho zvýšenie kvality školstva a užšie prepojenie vzdelávania s potrebami praxe. Minister zhodnotil kroky, ktoré doposiaľ zrealizoval v kresle ministra. Dodal, že okrem toho zriadil školskú štvorpartitu, zefektívnil čerpanie eurofondov a usiloval sa urobiť poriadok s chýbajúcimi učebnicami. Sľubuje racionálne a premyslené kroky, ktoré majú viesť k lepšiemu vzdelávaniu.
Kuffa zo starej školy: Učiteľ má deti milovať, aj potrestať
Učitelia musia milovať deti. Tvrdí to poslanec OĽaNO Štefan Kuffa. V diskusii k stavu školstva varoval pred úpadkom morálky a poslancom zdôraznil potrebu lásky a dobra.
Kritizoval tiež nevšímavosť rodičov k vlastným deťom. Tvrdí, že deti v škole vyvádzajú často preto, aby na seba upozornili, keďže si ich rodičia nevšímajú. “Preto aj učiteľku opľujú,” povedal Kuffa. Rodičia by sa podľa neho mali deťom viac venovať, aby “nerobili nezbedy”.
Kuffa volá po milujúcich učiteľoch. “Učitelia by mali milovať deti. Učiteľ musí vnímať žiaka cez srdce. Ak ho miluje, určite sa deti v živote nestratia,” vyhlásil obyčajný poslanec. Poukázal tiež na to, že kedysi nebolo nič výnimočné, keď učiteľ “deťom aj jednu vyťal”.
Opozičný poslanec zároveň skritizoval nedostatok učebníc, čo spôsobuje, že učitelia nemajú z čoho učiť. Prekáža mu, že sa deti musia vzdelávať pomocou internetu. “To nemôže byť internet, z čoho nadobúdam vedomosti,” vyhlásil.
Kuffa tiež zdôrazňuje potrebu dobra v rodinách. “Tvojím cieľom nie je dosiahnuť tituly, tvojím cieľom je byť dobrým človekom,” kázal v pléne Kuffa. Obyčajný poslanec je presvedčený, že kým nebudú dobré rodiny, nebudú ani dobré deti. “Aj keby sme neviem aké dobré zákony prijali, nezvládneme to, lebo kým nebudeme mať dobré rodiny, nebudú dobré deti,” obrátil sa na ministra školstva Dušana Čaploviča (Smer-SD).
Mamojka dal Čaplovičovi na správu o stave školstva celé tri mesiace
Vláda SR má do konca marca 2013 parlamentu predložiť správu o stave školstva a systémových krokoch na podporu ďalšieho rozvoja tejto oblasti. Zákonodarcovia k tomu vládu zaviazali uznesením, ktoré predložil poslanec Smeru-SD Mojmír Mamojka. V materiáli snemovňa tiež konštatuje, že rozvoj školstva je celospoločenskou prioritou.
Pôvodné uznesenie z dielne opozičných poslancov hovorilo o znepokojení so stavom školstva. Opozícia v ňom rovnako žiadala od kabinetu, aby predložil správu o stave školstva a správu o konkrétnych krokoch na zlepšenie situácie. Na rozdiel od Mamojkovho návrhu, opozícia vo svojom uznesení neuviedla konkrétny termín, dokedy by to vláda mala splniť. Opozičný návrh uznesenia v pléne neuspel.
Jeden z iniciátorov dnešnej mimoriadnej schôdze Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) za Mamojkovo uznesenie nezahlasoval, lebo sa mu nepáči termín, dokedy má vláda predložiť požadované správy. Jeho stanovenie na 31. marec podľa neho svedčí buď o tom, že ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi (Smer-SD) neverí a domnieva sa, že mu bude trvať tri mesiace, kým zhrnie systémové kroky, alebo dúfa, že momentálna energia na debatu o školstve dovtedy vyprchá. Nepáči sa mu ani konštatovanie, že školstvo je prioritou. “Vytvára to ružové okuliare, že školstvo je ‘fasa’, len v tom pokračovať,” zhodnotil Beblavý. Poslanca za KDH a exministra školstva Martina Fronca (KDH) trápi, že sa posledné hodiny schôdze zvrhli na “kabaret”.
O situácii v školstve dnes poslanci v pléne diskutovali takmer osem hodín. Vystúpili prevažne opoziční poslanci, do rozpravy sa však zapájal aj minister Čaplovič. Mimoriadnu schôdzu iniciovali strany KDH, SDKÚ-DS a Most-Híd združené v Ľudovej platforme. Trojica je znepokojená zo súčasného stavu školstva, strany sa zhodujú v tom, že školstvo musí byť prioritou vlády. Beblavý na úvod rokovania vyhlásil, že diskusia nemá byť o hľadaní vinníka za situáciu v školstve, ale o riešeniach. “Treba využiť vzácny okamih, keď je školstvo prioritou diskusie na to, aby sa z neho stala priorita verejnej politiky,” vyhlásil poslanec.