Taliansko 14. októbra 2015 (HSP/autoforum.cz/Foto:Fiat)
Fiat Tipo – malý hatchback 80-tych a 90-tych rokov – je pomerne známou značkou. Bol vyrábaný v rokoch 1988 a 1995 a nezriedka sme ho mohli zazrieť aj na slovenských cestách. Vyrobili sa takmer 2 milióny kusov. Podarí sa jeho nástupcovi nadviazať na jeho úspech?
Nedá sa pochybovať o úspechu starého Tipa, ktorý bol na svoju dobu pomerne inovatívny. 2 milióny predaných kusov hovoria za svoje. Poďme sa ale pozrieť na jeho nástupcu, ktorý má konkurovať malým sedanom, ako je Škoda Rapid/Seat Toledo, Renault Fluence, Citroen C-Elyseé/Peugeot 301 či Dacia Logan. Talianska automobilka držala detaily o novom lacnom sedane dlho v tajnosti, no nedávno ho oficiálne predstavila verejnosti.
Na prvý pohľad zaujme dizajn, ktorý sa podľa nášho subjektívneho názoru vydaril. Neurazí, skôr osloví. Vidieť v ňom dávku konzervativity, čo nie je na škodu. Spredu pôsobí nové Tipo (v niektorých častiach sa bude predávať pod názvom Aegea) pôsobí mierne agresívne. Dominuje úzka maska, ktorá nadväzuje na úzke svetlá. Ak by sme to chceli dotiahnuť do dokonalosti, možno by sme pridali vkusnú LED grafiku svetiel. Na prvý pohľad zaujme aj pomerne zložito tvarovaná predná kapota.
Na boku je zase najvýraznejší prelis, ktorý sa tiahne od predných svetiel až k zadným a zaujímavo tvarované prelisy v spodnej časti karosérie. Vzadu dominuje športové tvarovaná odtrhová hrana a svetlomety tvarované do písmena C. Tu musíme poznamenať, že je jasné vidieť nový dizajnérsky jazyk koncernu FCA. Na novom Tipe môžete badať dizajnérske prvky, ktoré stretli aj novú Alfa Romeo Giulia.
Dosť bolo dizajnu exteriéru, poďme sa pozrieť na rozmery: 4,54 metra na dĺžku, výška 1,48 metra a šírka 1,78 metra. Nové Tipo stojí na rovnakej platforme, ako modely Fiat 500L a 500X a tiež aj Jeep Renegade, no najmä dĺžkou má riadne navrch. To však nie je všetko. Fiat chystá aj hatchback a kombi verziu, u ktorých budú rozmery pravdepodobne mierne odlišné.
Aj v interiéri je vidieť typický dizajnový jazyk Fiatu zameraný na jednoduchosť a funkčnosť. Na prvý pohľad zaujme pre Fiat typický volant s množstvom tlačidiel. Avšak celkovo sa nedá povedať, že je interiér prepchaný zbytočnými tlačidlami – z fotografií vidíme ovládanie klimatizácie, či USB konektivitu a systém UConnect s 5-palcovou obrazovkou.
Automobil má vynikať aj vnútorným priestorom – sedan ponúkne batožinový priestor s objemom až 510 litrov, samozrejme, po sklopení zadných sedadiel to bude viac. Dá sa predpokladať, že kombi verzia bude v tejto oblasti ešte štedrejšia.
Čo je však zaujímavé, je základná výbava tohto Fiatu, ktorá má byť skutočne bohatá: okrem spomínanej klimatizácie a multimediálneho systému UConnect je v základnej cene aj celý rad senzorov (parkovacie, dažďové, svetelné), palubný počítač a dokonca aj cúvacia kamera. Priplatiť si budete môcť za značkovú navigáciu TomTom.
A čo bude pod kapotou? Fiat plánuje dať zákazníkom na výber z troch agregátov – 1 benzínový a 2 naftové motory. Benzínový agregát bude mať výkon 1,4 a označenie Fire a ponúkne 95 koní. Na vlas rovnaký výkon bude mať aj menší z naftových motorov – 1,3 litrový turbodiesel MultiJet II. Silnejší turbodiesel bude mať objem 1,6 litra a výkon postačujúcich 120 koní. Samozrejmosťou je aj výber medzi manuálnou a automatickou prevodovkou.
Fiat sa nechal počuť, že slabší turbodiesel bude mať priemernú spotrebu na úrovni štyroch litrov nafty na sto kilometrov. O ostatných detailoch však automobilka mlčí, no údajne sa viac dozvieme najneskôr do konca tohto mesiaca. Práve vtedy sa má automobil dostať do tureckých showroomov pod názvom Aegea a o mesiac neskôr bude k dispozícii aj v rodnom Taliansku už pod názvom Tipo.
Fiat má s modelom Tipo odvážne plány – do roku 2023 chce predať až 700 tisíc kusov. Nemusí to byť nereálne číslo vzhľadom na cenu – podľa našich informácií sa má v západnej Európe predávať už od 12.000 eur. Pre porovnanie, Škoda Rapid na Slovensku začína od 12.520 eur s motorom 1,2 TSI (66 kW/90k), no ani zďaleka neponúkne takú výbavu, ako Tipo.