Washington/Peking 11. decembra 2015 (HSP/sputnik/Foto:TASR/AP-Ng Han Guan, Pool)
USA sa obrátili na WTO s novou sťažnosťou na Čínu a znova ju obvinili z narušenia pravidiel slobodného obchodu. USA sú pobúrené sedemnásťpercentným clom na dovoz do Číny regionálnych lietadiel a zrušením DPH pre analogické lietadlá čínskej výroby. Toto vyhlásenie urobil americký zástupca na obchodných rokovaniach Mike Froman
Úrad obchodného zástupcu USA oznámil, že zaslal WTO otázku ohľadom konzultácií s Čínou o danej otázke. Je to prvá etapa obchodného sporu za účasti WTO. Ak skrachujú aj tieto konzultácie, nevyhnutne nasledujú odvetné obmedzovacie opatrenia.
Froman pokladá za diskrimináciu čínsku sedemnásťpercentnú daň na lietadla s hmotnosťou pod 25 ton, dodávaných zo zahraničia. Pritom sa nezdaňujú podobné lietadlá, ktoré vyrába Čína. Americká strana obvinila Čínu z pokusu o utajenia tejto dane a tiež z pokusu vyhnúť sa pravidlám WTO.
Civilné letecká technika je závažnou položkou príjmov USA. Ročný objem exportu činí okolo 139 miliárd dolárov. 10% tejto sumy pripadá na Čínu. Čína zase aktívne rozvíja vlastnú výrobu lietadiel na diaľku 2500-6000 km a ľahkých strojov.
Zrušenie DPH pre domácich výrobcov znamená podporu národného leteckého priemyslu a hájenie svojich ekonomických záujmov, myslí si expert Ústavu Ďalekého Východu Ruskej akadémie vied Alexander Larin.
“Medzi Čínou a USA existuje stála ekonomická konkurencie. Zároveň sú obe krajiny veľmi navzájom ekonomicky závislé, preto sú podobné incidenty skôr pravidlom ako výnimkou. Počas septembrovej návštevy USA oznámil Si Ťin-pching objednávku 300 boeingov za 38 miliárd dolárov. Preto administratíva Baracka Obamu nedovolí vážne pokaziť vzťahy s Čínou kvôli sporu o regionálne lietadlá,” povedal Larin.
Medzitým americké odbory tvrdo skritizoval Obamu po tejto transakcii za to, že dovolil Boeingu podpísať s Čínou zmluvu o výstavbe v montážnych podnikov pre Boeing 737 v tejto ázijskej krajine. Majú tam montovať a natierať kabíny, čo pripraví Ameriku o pracovné miesta, vyhlásili odbory v septembri.
Za posledné tri roky mala WTO riešiť cez 30 sporov medzi USA, EÚ na jednej strane a Čínou na druhej. Takzvané obchodné vojny v WTO sú následkom ekonomického rastu Číny a pokusov konkurentov tento rast obmedziť, myslí si Larin.
“Čína sa stále aktívnejšia a nezávislejšie sa správa v obchodno-hospodárskych vzťahoch. Dnes je na rade súperenie dvoch mocných obchodno-ekonomických formátov USA a Číny v Ázijsko-tichomorskom regióne. Je to Transtichomorské partnerstvo a Regionálne všeobsiahle ekonomické partnerstvo (Regional Comprehensive Economic Partnership, RCEP). Za tým sa jasne črtá boj medzi USA a Čínou o ekonomický priestor, čo znamená tiež o geopolitický vplyv,” uzavrel Larin.