Bratislava 7. apríla 2020 (HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Doba internetového diaľkového vzdelávania je v školstve už dávno, ale vďaka pandémii sa až teraz naplno prejavila neorganizovanosť a roztrieštenosť jej dnešnej podoby. Výsledkom je, že školstvo vlastne nemá nástroj, ktorým by uspokojivo fungovalo v koronavírusovom režime
Na pondelkovej tlačovej konferencii Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR minister Branislav Gröhling (SaS) a Miroslava Hapalová, dočasne poverená riadením Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ), predstavili prvú sériu odporúčaní školám, týkajúcu sa hodnotenia a klasifikácie žiakov. Píšeme o tom aj TU.
Na základných školách sa môže od pondelka prestať známkovať a namiesto toho by učitelia mali deťom poskytovať najmä slovnú spätnú väzbu. Dôvodom pre toto opatrenie je, aby bola zaručená spravodlivosť pri hodnotení, vzhľadom na nerovnaké domáce podmienky detí.
„Školy si budú môcť vybrať, či budú žiakov známkovať, teda klasifikovať v rámci záverečného hodnotenia, alebo ich budú hodnotiť slovne, prípadne oba typy hodnotení skombinujú,“ uviedla Hapalová. Výnimkou sú prváčikovia, ktorí budú hodnotení iba slovne.
Štvrtáci a deviataci budú mať vysvedčenia s informáciou o tom, že dokončili príslušný stupeň vzdelania. V tomto školskom roku by nemal nikto prepadnúť, keďže koncoročné výsledky žiakov nemôžu byť hodnotené ako nedostatočné alebo neuspokojivé. Problematickí žiaci druhého stupňa by mohli byť v krajnom prípade preskúšaní komisionálne. Podobné to má byť aj v prípade stredoškolákov, tiež by nemali opakovať ročník.
Ďalšie informácie, vrátane toho, aký objem učiva by mali deti dostávať, aby to bolo prijateľné pre nich aj pre rodičov, zverejní ministerstvo po sviatkoch. Pre mnohých rodičov, z ktorých väčšina sa musí popri dočasnej funkcii učiteľa venovať aj zamestnaniu a vedeniu domácnosti, je vzniknutá situácia dosť náročná, o to viac, že kanálov, ktorými sa informácie k deťom a rodičom dostávajú, je príliš veľa, čo spôsobuje zmätok.
Hlavné správy: Budete dávať školám aj návody alebo odporúčania, ako komunikovať s rodičmi a zadávať úlohy? Najmä rodičia detí na prvom stupni sa sťažujú, že zadávanie úloh je veľmi roztrieštené a komplikované: niečo sa zadáva cez portál edupage.org, niečo cez systém Office 365, niečo cez iné systémy, niečo cez e-mail triedneho učiteľa, niečo cez maily iných učiteľov a prípadné ďalšie kanály… a rodičia, ktorí majú aj iné starosti ako toto všetko sledovať, sa sťažujú, že sa v tom strácajú. Máte pripravené v tomto smere nejaké riešenia?
Hapalová: „My tieto pripomienky aj zo strany rodičov vnímame, ale v tomto prípade je treba rešpektovať aj autonómiu škôl. Čo zásadne odporúčame školám, je, aby sa jednotliví učitelia zladili v tom, aký komunikačný nástroj používajú, a zároveň, aby si ustanovili triedneho koordinátora. Optimálne je, aby to bol triedny učiteľ, aby bol jeden učiteľ na škole informovaný o tom, aké všetky typy zadaní prúdia k jednotlivým žiakom.
Tieto odporúčania sú zverejnené na portáli ucimenadialku.sk a budeme ich ešte ďalej vysvetľovať a snažiť sa šíriť tak, aby sa dostali k jednotlivým učiteľom a školám, a diskutovať s nimi o tom, či je to možné. Ale odporúčanie z našej strany je jednoznačné: koordinovane poskytovať žiakom tie zadania tak, aby sme ich naozaj nepreťažovali, respektíve, rešpektovať situáciu a zvoliť si optimálne jeden komunikačný nástroj smerom k rodine a k žiakovi.“
Miroslava Hapalová by mala riadiť ŠPÚ, až kým nebude do funkcie ustanovený riaditeľ, ktorý vzíde z transparentného výberového konania, uviedol minister Gröhling (SaS). Hapalová bola predtým analytičkou projektu To dá rozum – to je projekt zameraný na zlepšenie slovenského školstva realizovaný mimovládkou MESA10. Projekt v minulosti podporili aj také význámné subjekty ako Nadácia ESET, Open Society Foundation, Sociálny fond EÚ alebo Veľvyslanectvo Spojených štátov. Hapalová bola osem rokov aj riaditeľkou slovenskej pobočky organizácie Človek v ohrození.
Ivan Lehotský