Bratislava 5. apríla 2020 AKTUALIZOVANÉ (SITA/TASR/HSP/Foto:SITA-Jana Birošová)
V tomto školskom roku 2019/2020 by žiaci prepadnúť nemali. Nemajú vinu na tom, že nie sú vytvorené podmienky na to, aby naplnili ciele predmetov. Pre agentúru SITA to uviedla analytička z iniciatívy To dá rozum Petra Fridrichová. Dodala, že tí, ktorí by nesplnili požiadavky by mali mať možnosť absolvovať špeciálne skúšky na overenie kľúčových vedomostí a zručností
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling povedal pre agentúru SITA, že aktuálne v jeho plánoch nie ani skrátenie prázdnin ani opakovanie ročníka. Podotkol, že sedem mesiacov z tohto školského roka bolo odučených v škole a ostatné týždne sa žiaci vzdelávajú dištančne. Plánuje, aby sa školský rok ukončil v riadnom termíne, teda 30. júna. Pripúšťa isté úpravy a zmeny, no verí, že sa to zvládne.
„V prípade, že sa na niektorých školách nestihne prebrať všetko učivo pripravujeme v spolupráci so Štátny pedagogickým ústavom usmernenie ako ho presunúť do ďalšieho ročníka,“ dodal.
„Pre tento školský rok by tiež malo platiť, že žiadny žiak ‚neprepadne‘,“ poznamenala Fridrichová. Dodala, že do vyššieho ročníka by mal postúpiť každý žiak, pretože nie je jeho vina, že nie sú vytvorené podmienky na to, aby naplnil ciele predmetov. V prípade žiakov štvrtého ročníka odporúča, aby sa im neudeľovala nateraz doložka k vysvedčeniu o ukončení ISCED1, teda prvého stupňa základnej školy. Doložku by získali následne v piatom ročníku. V ňom by bolo možné overiť plnenie požiadaviek viažucich sa k prvému stupňu základných škôl.
Deviataci, ktorí k vysvedčeniu dostávajú ISCED2, by mohli dostať záverečné hodnotenie na základe priemeru známok z predmetov z predchádzajúcich ročníkov a polročného vysvedčenia daného ročníka.
„V prípade žiakov, u ktorých by vznikla situácia, že by nesplnili požiadavky z predmetu, mali by mať umožnené, aby na konci leta absolvovali špeciálne skúšky zamerané na preverenie kľúčových vedomostí a zručností (terajšie komisionálne preskúšanie),“ priblížila možné riešenie.
Pri maturitách ako jednu z možností vidí analytička v možnosti ich nahradenia priemerom známok z predmetu či predmetov, ktoré sú relevantné z pohľadu naplnenia cieľových požiadaviek na maturitné skúšky za posledné tri roky strednej školy. Fridrichová dodáva, že v tejto téme je však dôležitá aj komunikácia s riaditeľmi gymnázií a odborných škôl, prípadne aj s rektormi vysokých škôl.
„Pre upokojenie situácie by tiež bolo vhodné, aby sa už teraz pomenoval krajný termín, do ktorého by sa mali maturitné skúšky zrealizovať, a určiť alternatívny postup, ak sa v tomto termíne z objektívnych dôvodov neuskutočnia,“ povedala.
Školy sú momentálne zatvorené do odvolania a výučba sa uskutočňuje dištančnou formou. Zrušila sa aj písomná časť maturít a Testovanie 9. Ústne maturity by sa mali uskutočniť do dvoch týždňov od obnovenia vyučovania, a to v termíne do 30. júna 2020. Od 12. marca platí na Slovensku pre koronavírus mimoriadna situácia. Vláda SR tiež pristúpila k vyhláseniu núdzového stavu pre celý sektor zdravotníctva a sociálne zariadenia, kde poskytujú zdravotnú starostlivosť. Zaviedla sa tiež povinnosť nosiť rúško všade mimo svojej domácnosti.
Branislav Gröhling: Hodnotenie žiakov ZŠ na vysvedčení by mohlo byť slovné
Hodnotenie žiakov základných škôl (ZŠ) na konci školského roka by mohlo byť slovné. V pondelok (6. 4.) má predstaviť minister školstva Branislav Gröhling (SaS) a Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) opatrenia a odporúčania pre hodnotenie žiakov, pričom ubezpečil, že ročník sa opakovať nebude. Minister to povedal v diskusnej relácii TV Markíza Na telo. Prijímacie skúšky na stredné školy by chcel zaviesť formou online, tú bude ešte testovať. Online vyučovanie by sa podľa neho mohlo spustiť týždeň po Veľkej noci.
Gröhling tiež v relácii povedal, že prázdniny sa skracovať nebudú. “Urobím všetko pre to, aby sme ukončili školský rok tak, ako má byť,” dodal. S odborníkmi diskutujú o tom, ako by mohlo do budúcna vyzerať spustenie vyučovania. Otázkou je, či by sa spustilo na celý týždeň alebo len na pár hodín, do úvahy chce brať aj vek učiteľov.
V tomto mimoriadnom období nechce minister na základných školách hodnotenie známkami. Na vysvedčení by teda mohli pribudnúť slovné hodnotenia alebo hodnotenie konštatovaním “absolvoval”. Slovné hodnotenie chcú rozšíriť aj na druhý stupeň, čo si bude podľa Gröhlinga vyžadovať zmenu legislatívy. Na stredných školách sa bude známkovať, avšak minister bude odporúčať nehodnotiť známkami písomné práce a testy.
Legislatívne zmeny sa podľa ministra majú zaviesť aj vo fungovaní vysokých škôl. Akademický rok má skončiť v reálnom termíne. “Skúšky i štátne skúšky budú prebiehať na diaľku, záverečné práce sa budú odovzdávať iba elektronicky. Obhajoby prác budú telekonferenčne,” vymenoval.
Zrušenie obedov zadarmo na školách a namiesto tohto opatrenia zvýšenia daňového bonusu chce minister presadzovať v rámci vlády, upozornil, že je na to potrebný konsenzus.
Vypnutie Slovenska
V relácii diskutoval aj minister práce Milan Krajniak (Sme rodina), ktorý považuje hypotézu tzv. vypnutia Slovenska za zmysluplnú. Mobilita ľudí by sa mohla znížiť o 90 percent na čas, keď trvá inkubačná doba choroby, čiže približne na tri týždne. Považuje za potrebné nájsť rovnováhu medzi fungovaním ekonomiky a zvládaním nárastu ochorení. Počas tohto obdobia by mohli byť napríklad povolené nákupy v lekárňach či potravinách, pričom by mohol nakupovať len jeden člen rodiny.
Poslanec za Smer-SD a exminister práce Ján Richter hodnotí spôsob, akým sa návrh dostal do éteru, za pochybný. Návrhu podľa neho chýba odborná konzultácia. Krajniak v relácii povedal, že zatiaľ sa neuvažuje, že by sa siahlo na platy štátnych zamestnancov. Presadzuje tiež, aby boli 13. dôchodky vyplácané, no malo by to byť spravodlivé. Minister zároveň avizoval oznámenie pomoci pre väčších zamestnávateľov.