Bratislava 6. apríla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)
Medzi ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina) a bývalým rezortným štátnym tajomníkom Jánom Maroszom (OĽaNO) neprišlo k žiadnym nezhodám v odbornej oblasti. Názorové odlišnosti sa podľa ministerstva dopravy týkali vízie o spôsobe fungovania rezortu
“Bývalý štátny tajomník Ján Marosz odišiel z rezortu dopravy na vlastnú žiadosť, pričom svoje manažérske schopnosti a odborné skúsenosti chce uplatniť na úrade vlády, o čom už informoval aj premiér Igor Matovič,” uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby pre agentúru SITA.
Vláda odvolala Marosza z postu štátneho tajomníka po krátkom pôsobení (bol na ňom od 23. marca) minulý týždeň 2. apríla na návrh ministra dopravy a výstavby. Marosz sa k dôvodom svojho odchodu nechcel vyjadrovať. Potvrdil však slová premiéra, že ďalej bude pokračovať na Úrade vlády SR. “Uvidím, kde ma krízový tím na úrade vlády bude najviac potrebovať,” uviedol Marosz pre agentúru SITA. “K pôsobeniu na ministerstve dopravy by som sa nerád vyjadroval,” dodal. Novým štátnym tajomníkom na ministerstve dopravy sa stal Jaroslav Kmeť, ktorý bol od októbra 2018 generálnym riaditeľom sekcie informačných technológií verejnej správy na Úrade podpredsedu vlády SR pre investície a informatizácie.
Podpredseda Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Pavol Zajac, ktorý sa dlhodobo venuje doprave, v reakcii na odvolanie Marosza povedal aj to, že minister dopravy by mal takto rýchlo odvolávať funkcionárov a nominantov na ministerstve a v štátnych podnikoch a akciovkách, ktorí sú zodpovední za neúnosný stav na cestách, diaľniciach a železniciach.
Ministerstvo dopravy nevidí akýkoľvek dôvod komentovať vyjadrenia Zajaca. “Personálne zmeny sa nateraz udiali na najvyšších postoch ministerstva a minister dopravy v blízkej budúcnosti nevylučuje ďalšie zmeny vo vedení podriadených organizácií rezortu. Minister dopravy sa pri výbere svojich spolupracovníkov vždy bude rozhodovať iba a len na základe odbornosti,” upozornil rezort dopravy. “Všetky kľúčové rozhodnutia a riešenia budú výlučne výsledkom odbornej diskusie, na prospech Slovenskej republiky a jej občanov, a nie na základe želania politikov alebo lobistov,” dodalo ministerstvo dopravy v reakcii na podpredsedu KDH.
Zajac tiež uviedol, že odvolanie Marosza naznačuje, že minister dopravy Andrej Doležal a predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár nemajú záujem na odborných a protikorupčných riešeniach. “Všetky tieto personálne nominácie môžu poukazovať aj na dnešný vplyv lobistov a oligarchov v tomto rezorte. Toto sa prejaví už v nasledujúcich mesiacoch, keď sa budú prijímať dôležité rozhodnutia, napríklad zmluva na výber mýta so SkyToll alebo rozbehnutie výstavby tunela Višňové,” dodal Zajac. Takýchto problémov je podľa neho v doprave na Slovensku veľmi veľa, preto je dôležité a potrebné ich neodkladne riešiť.