Štrasburg/Bratislava 28. apríla 2015 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann/Michal Svítok)
Europoslanec Vladimír Maňka spresnil, že prínos systému eCall je v tom, že auto samotné dokáže privolať pomoc v situáciách, keď je posádka v ohrození života
Poslanci Európskeho parlamentu (EP) sa dnes priaznivo vyslovili v prospech zavedenia automatického poplašného systému eCall do automobilov. Slovenský europoslanec Vladimír Maňka (Smer-SD) v rozhovore pre TASR uviedol, že tento návrh získal podporu všetkých politických frakcií europarlamentu.
Česká europoslankyňa z tábora socialistov (S&D) Olga Sehnalová, ktorá je v EP autorkou tejto správy, pripomenula, že systém eCall bude nápomocný v prípadoch, keď dôjde k vážnym dopravným nehodám, lebo sa automaticky postará o privolanie záchrannej služby.
Sehnalová zdôraznila, že EP dlhý čas pracoval v prospech presadenia verejného systému automatickej notifikácie v prípade dopravných nehôd. Výhodou tohto systému je aj to, že búra jazykové bariéry, lebo mnohí vodiči sa po prekročení hraníc nedokážu dohovoriť v inom jazyku a neraz ani nevedia presne udať polohu, kde sa nachádzajú.
“Cieľom je vyriešiť účinnosť príchodu záchrannej služby štandardným spôsobom v celej EÚ v rámci tzv. zlatej hodiny, čiže v čase, ktorý rozhoduje medzi životom a smrťou,” vysvetlila Sehnalová na stránke EP.
Europoslanec Maňka (S&D) upozornil, že v prospech tejto správy sa vyslovili všetky politické frakcie europarlamentu a systém eCall podporili aj slovenskí europoslanci.
“Tento systém by mal uzrieť svetlo sveta od roku 2018, keď výrobcovia áut by ho mali povinne zaviesť do automobilov, aby sa v prípade havárie samotný automobil prihlásil, že došlo k nehode,” vysvetlil Maňka.
Slovenský poslanec pripomenul, že tisíce ľudí v Európe už zomrelo len pre to, lebo im nemal kto včas pomôcť, pričom pomoc mohla byť celkom blízko. Spresnil, že prínos systému eCall je v tom, že auto samotné dokáže privolať pomoc v situáciách, keď je posádka v ohrození života.
Podľa jeho slov europarlament podporí všetky iniciatívy, ktoré sú zamerané na ochranu ľudských životov. Bude tak aj v prípade iniciatívy zameranej na uniformizáciu používania prístrojov merajúcich množstvo alkoholu v dychu šoférov.
Európska komisia v pondelok predstavila návrh na štandardizáciu prístrojov Alcohol Interlock na území EÚ. Maňka upozornil, že všetky takéto opatrenia vychádzajú z každoročných analýz nehodovosti a príčin dopravných nehôd. Na základe toho sa rodí európska legislatíva, ktorú následne EP musí odobriť.
Dodal, že europoslanci zatiaľ návrh týkajúci sa prístrojov Alcohol Interlock nedostali, ale až im bude návrh opatrenia predložený, budú sa tým seriózne zaoberať.
Štefanec: Európske cesty budú bezpečnejšie
Európsky parlament na utorňajšom zasadaní v Štrasburgu odhlasoval úpravu, ktorá zavedie povinnosť od roku 2018 montovať do nových áut automatický bezpečnostný systém (eCall system).
Toto zariadenie v prípade nehody automaticky odošle do záchranného strediska údaje o type a polohe auta a počte pasažierov. Vďaka nim budú môcť záchranári efektívnejšie postupovať pri riešení nehody a zvýši sa tak pravdepodobnosť záchrany zdravia a životov posádky.
“V minulom roku zomrelo na Slovensku pri dopravných nehodách až 258 ľudí. Modernejšie automobily, zlepšenie stavu ciest aj postupy polície napomáhajú k znižovaniu počtu nehôd, no stále platí, že najdôležitejší je rýchly príchod záchranárov. Systém eCall im umožní presne identifikovať miesto nehody a poskytne im dostatok údajov na to, aby sa na zásah pripravili,” zhodnotil úpravu slovenský europoslanec Ivan Štefanec (Európska ľudová strana), člen gestorského Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa.
“Okrem zníženia úmrtí na cestách je zavedenie systému eCall ďalším krokom k zjednocovaniu záchranných systémov v Európskej únii a príkladom pozitívneho pôsobenia európskej integrácie,” myslí si Štefanec.
ml