Bratislava 15. januára (TASR) – Jediné námietky k súťažiam na nové električky a trolejbusy za milióny eur dala firma Teknoplast, ktorej nové vedenie Dopravného podniku Bratislava (DPB) zrušilo niekoľko zmlúv. Na dnešnej tlačovej konferencii to vyhlásil šéf DPB Ľubomír Belfi s tým, že námietky, ktoré dnes rieši Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), nie sú relevantné. Súťaž aj kritizované kritériá pre trolejbusy pokladá za transparentné.
"Podklady boli viacnásobne konzultované s KPMG Slovensko, Jaspers, s ministerstvom dopravy. Strávili sme veľa času nad tým, aby bola súťaž otvorená a aby sme nikoho neobmedzovali," obhajoval v úvode miliónovú súťaž na nové električky a trolejbusy.
Napriek tomu prišli na ÚVO námietky. Podľa Belfiho slov ho podala firma Miroslava Kondrlíka Teknoplast z Nových Zámkov, ktorá mala niekoľko zmlúv s DPB na dodávky náhradných dielov. "Keď sme nastúpili a začali sme upratovať, našli sme zásoby v hodnote osem miliónov eur. Zmluvy sme preto preverovali a nevýhodné zrušili," podotkol šéf dopravného podniku.
Firma tak má dnes podľa jeho slov s podnikom už len jednu zmluvu na 2 milióny eur a dodávku 200 kusov prevodoviek. V súťaži bol podľa neho vtedy jediný účastník a dnes by jej zrušenie podnik stálo 1,5 milióna eur. "Tento pán napadol všetky oznámenia a všetky súťažné podklady. To považujem za čistú obštrukciu z jeho strany alebo vydieranie. On nemá v predmete podnikania ani dodávku električiek a trolejbusov, teda nemôže dať žiadnu ponuku," dodal.
Belfi však dnes vysvetľoval najmä dve súťažné podmienky pri obstarávaní trolejbusov, za ktoré podnik v poslednom čase kritizovali médiá aj člen predstavenstva DPB Ivan Bútora. "Štyridsať bodov zo sto je na základe vyhodnotenia pohotovostnej hmotnosti a počtu dverí. To nie sú primerané kritériá a nie sú ani odborne odôvodnené. Uprednostňujú neprimeraným spôsobom," vysvetlil Bútora.
Kritérium, že trolejbus by mal mať päť dverí, dopravný podnik odôvodnil štúdiou európskej komisie. Tá tvrdí, že takto sa skráti čas potrebný pre nástup cestujúcich o desať sekúnd na každej zastávke, čo predstavuje 25 percent skrátenia čakacej doby. Zvýši sa tiež podľa štúdie prepravná kapacita trolejbusu o 20 percent, podniku teda narastú aj tržby a predpokladá sa aj zníženie vypravených trolejbusov na linku o 18 percent. "Vo všetkých parametroch boli päťdverové koncepcie ukázané výhodnejšie," dodal šéf DPB s tým, že päťdverovú koncepciu chceli ale bonusovať, nie klásť uchádzačom za povinnosť. "Teoreticky by sa mohol prihlásiť aj dodávateľ so štyrmi dverami," vysvetlil. Táto podmienka podľa neho nie je diskriminačná, na trhu by ju vraj splnili aj firmy MAN, ARC, HESS či ŠKODA.
Spochybňovaná bola tiež pohotovostná hmotnosť vozidla, podnik žiadal ľahšie trolejbusy. "Ťažšie vozidlo má vyššiu spotrebu, vyššiu opotrebovanosť agregátov, nižšiu opotrebovanosť pneumatík, menej zničí cesty. Jedenásť ton u malých a 17 ton u veľkých je hranica. Chceli sme motivovať smerom k nižšej hmotnosti," podotkol Belfi. Aj tento parameter podľa neho spĺňa viacero firiem.
Bútora však napriek dnešným vysvetľujúcim tvrdeniam trvá na svojom. "Jediné riešenie je tento tender zrušiť a vypísať ho znovu a nastaviť kritériá férovo." Peniaze z únie však musia vyčerpať do konca roka 2015, Bútora si myslí, že termíny sa dajú stihnúť, hoci by vypísali novú súťaž.
UPOZORNENIE: TASR sa pokúsi získať reakciu firmy Teknoplast.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe fotoreportáž, zvukový záznam a videozáznam.