Bratislava 5. februára (TASR) – Opera Slovenského národného divadla (SND) uvedie v historickej budove 8. a 9. februára premiéru komickej opery Barbier zo Sevilly talianskeho skladateľa Gioacchina Rossiniho. Režisérom je Roman Polák, dramaturgom Martin Bendík, dirigentom je Rastislav Štúr, zbormajstrom Pavol Procházka, scénu navrhol Pavel Borák, kostýmy vytvoril Peter Čanecký, choreografiu zostavila Stanislava Vlčeková.
V postave Rosiny účinkujú Jana Kurucová v alternácii s Teréziou Kružliakovou, v úlohe Figara Pavol Remenár v alternácii s Alešom Jenisom, v ďalších úlohách Otokar Klein, Juraj Holý, Gustáv Beláček, Jozef Benci, Martin Malachovský, Peter Mikuláš, Katarína Flórová, Katarína Polakovičová, František Ďuriač, Martin Mikuš, Martin Gyimesi, Ivan Ožvát a Roman Krško. Spoluúčinkuje orchester a zbor Opery SND.
Barbier zo Sevilly je jedným z najvýznamnejších diel talianskej opery buffy, ktoré dobylo celý operný svet ešte počas autorovho života. Skladateľ v ňom s neopakovateľnou ľahkosťou „mieša“ talianske bel canto so svojou geniálnou invenciou a s neopakovateľným hudobno-dramatickým inštinktom. Prísľubom nevšedného zážitku na javisku Opery SND je viacero výrazných speváckych osobností, ale i temperamentné hudobné naštudovanie dirigenta Rastislava Štúra. Očakávanie originálneho inscenačného pohľadu spojila naša prvá operná scéna s režisérom Romanom Polákom, ktorého výklad chce byť okrem iného i pochybnosťou o jednoznačnosti kategórií komického a vážneho.
Gioacchino Rossini (*1792, Pesaro, †1868, Paríž) mal osemnásť, keď mu uviedli v Benátkach jeho prvú operu La cambiale di matrimonio. Skomponoval skoro štyri desiatky komických aj vážnych opier, najznámejšou je Barbier zo Sevilly. Premiéru mala vo februári 1816 v Ríme, autor mal vtedy iba 24 rokov. Známe sú aj opery Tancredi či William Tell. Neskôr sa Rossini usadil v Paríži, kde sa veľmi rád prezentoval vo francúzskych salónoch ako výnimočný gurmán, ktorý svoje recepty dokáže aj rafinovane pripraviť. Kuchárske remeslo mu voňalo veľakrát viac ako komponovanie opier a návštevám rybieho trhu v Paríži sa venoval neraz oduševnenejšie ako návštevám divadla.
Barbier zo Sevilly je operná hitovka, ktorá patrí medzi najčastejšie uvádzané operné diela. SND ho uviedlo prvýkrát už v roku otvorenia, v roku 1920. „Takéto hity divadlo vždy potrebuje, aby dostalo publikum do hľadiska. Opera SND sa v súčasnosti nemôže tajiť tým, že potrebuje trocha viac publika a potrebuje ho osloviť aj takýmito titulmi, prirodzene dobre interpretovanými,“ uviedol pre TASR na dnešnom predpremiérovom stretnutí s médiami šéfdramaturg opery Slavomír Jakubek.
„Robil som s avantgardnými režisérmi, ale sám som ešte nezažil prácu v takomto duchu, z takého uhla pohľadu. Režisér to poňal v troch plánoch, na javisku sa budú hýbať ľudia v róbach a budú si nás fotografovať. Je to nezvyklé, zo začiatku ma to vyhadzovalo z roly, ale dá sa nato zvyknúť. Uvidíme, čo povedia diváci,“ povedal pre TASR predstaviteľ Figara Pavol Remenár.
Mezzosopranistka Jana Kurucová je od septembra 2009 sólistkou Deutsche Oper Berlín. V Barbierovi zo Sevilly stvárni ústrednú ženskú rolu Rosiny. „Túto postavu mám rada, teším sa na bratislavskú inscenáciu, ale mám aj veľkú trému. Bude to totiž moje prvé účinkovanie na slovenskej profesionálnej scéne.“
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe videozáznam a zvukový záznam.
dez ed