“Tým, že sa znížil objem prepraveného tovaru z Číny do Európy v dôsledku karantény tamojších pracovníkov vo výrobe i v prístavoch, je aj menej zákaziek na prepravu tovaru po ceste v Európe,” uviedol v stredu pre agentúru SITA špecialista pre externú komunikáciu ČESMAD Slovakia Roman Kment. Správy z Číny sú už podľa neho optimistickejšie, naopak, situácia v Taliansku sa zatiaľ nezlepšuje.
Zákaz prepravy tovarov zatiaľ nie je ani v Taliansku, takže kamióny naďalej tovar nakladajú a vykladajú. “Na pleciach dopravcov však leží veľká zodpovednosť za ochranu zdravia svojich zamestnancov. V dôsledku paniky z koronavírusu je pre dopravcov náročné zabezpečovať ochranné pomôcky ako rúška, respirátory a čistiace gély,” upozornil Kment. Rovnako náročné z psychického hľadiska to podľa neho majú samotní vodiči a ich rodinní príslušníci.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) momentálne nepredpokladá významné negatívne dopady koronavírusu na jej fungovanie v tomto roku. Pripúšťa však ohrozenie dodržania plánu v prípade obmedzenia prepravy tovarov pre odberateľov. Štátny nákladný vlakový dopravca v stredu v stanovisku pre agentúru SITA zatiaľ nevedel presne odhadnúť možný vplyv opatrení prijatých Krízovým štábom SR proti šíreniu nákazy.
“Všetko, samozrejme, bude závisieť od dĺžky karanténnych opatrení a rozširovania vírusu u nás a v okolitých krajinách,” uviedla v stredu pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia Kuncová. “Plnenie plánu môže byť ohrozené nepriamo cez postupné obmedzenie vozby materiálov a produkcie pre našich zákazníkov z dôvodu obmedzenia tokov z Číny a niektorých krajín Európskej únie a poklesu odbytu, čo dnes predpovedať nevieme,” dodala Kuncová.