Riga, 18. decembra 2016 (HSP/Foto: Facebook)
„Spoločnosť Litovské železnice /Lietuvos gelezinkeliai/ spolupracujúc s ruským koncernom spojeným s vojenským priemyslom realizuje vlastnú „zahraničnú“ politiku,“ vyhlásili členovia Komisie pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy
Vo svojom vyhlásení uviedli, že slabá kontrola štátom riadených litovských podnikov je veľkým problémom, ktorý treba bezodkladne riešiť. Komisia pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy obvinila štátnu spoločnosť Litovské železnice v tom, že v období, keď je celá Európska únia a USA v stave sankčnej vojny s Ruskom, táto litovským štátom riadená spoločnosť spolupracuje s Ruskom a predáva mu svoju produkciu.
V rozhovore pre litovské média člen Komisie pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy Arvydas Anuškauskas prízvukoval, že je to škandál: „To svedčí o tom, že vláda doposiaľ nedokázala kontrolovať spoločnosť a chýbajúca kontrola je veľkým problémom. Litovské železnice pred niekoľkými rokmi, ešte pred pripojením Krymu podpísala dohodu o spolupráci s ruským koncernom Transmašholding, jedným z akcionárov ktorého je Andrej Bočkarev, ktorý zároveň je aj akcionárom koncernu Kalašnikov, na ktorý sú uvalené sankcie,“ pripomenul Arvydas Anuškauskas.
„Je to zle v prvom rade preto, že štátna spoločnosť si dovoľuje používať voľnú interpretáciu sankčnej politiky vo vzťahu k Rusku. Tieto sankcie neuvalené len tak, ale preto, aby znížili ruskú agresivitu. Ako je známe, viaceré štáty sveta zrušili finančnú a inú spoluprácu s ruskými vojenskými podnikmi. Preto daná situácia s Litovskými železnicami je dosť smutná,“ prízvukoval Arvydas Anuškauskas.
Predseda Komisie pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy Vitautas Bakas tiež toto partnerstvo s ruským podnikom považuje za „čudné“ a tvrdí, že by Litovské železnice nemali spolupracovať s ruským podnikom, aby „pomohli odvrátiť ruskú hrozbu“. Zdôraznil: „Nie náhodou preto Litovské železnice budú prvým štátnym podnikom, ktorý budúca vláda mieni reorganizovať.“
Zástupca generálneho riaditeľa Litovských železníc Albertas Šimenas oponoval, že sú to nezmysly a pre média odpovedal, že nemá podrobnú informáciu o tom, že jeho podnik spolupracuje s ruským Transmašholdingom, ale vie, že podobnú spoluprácu nadviazala dcérska spoločnosť Litovských železníc a táto spolupráca prináša spoločnosti veľký zisk.
„Poznám iba konečné výsledky. Vyrobili sa moderné rušne. Podobné rušne úspešne pracujú na našich a na zahraničných tratiach. Viem, že dcérska spoločnosť predala 10 rušňov a zarobila si 1,25 milióna eur. Mám informácie, že sa rokuje o predaji ďalších 9 rušňov. Nič neviem o spojení Transmašholdingu s vojenským priemyslom Ruska. Prečo by sme sa s tým zaoberali? Nie je to v našej kompetencie. Prečo by to zisťovali Litovské železnice? Nech to zisťujú tajné služby,“ zdôraznil Albertas Šimenas.
V tejto súvislosti litovské média oslovili aj vyše spomínanú stranu a potom uviedli, že „litovské tajné služby túto situáciu nekomentujú…“ Podrobne si spomínajú celú sankčnú genézu – kedy, prečo a kto uvalil sankcie na ruské podniky a jednotlivcov. Niektoré litovské média zistili, že na ruský koncern Transmašholding uvalila sankcie iba Ukrajina a preto sa pýtajú, prečo by Litva nemohla spolupracovať s touto ruskou spoločnosťou, ak nie je ani na európskom, ani na americkom sankčnom zozname? Litovské novinári urobili vlastné vyšetrovanie a tvrdia, že Ukrajina na Transmašholding uvalila sankcie iba preto, že podnik má filiálku aj v Luhansku.
Na druhej strane litovské média prevzali informáciu z Forbes o tom, že Transmašholding vyrába samohybné systémy protivzdušnej obrany – Buk, Top a Tunguska, dieselové motory pre ponorky, železničné vagóny pre dopravu raketových komplexov a kontajnery pre rakety. Pripomínajú, že jeden z akcionárov Transmašholdingu – francúzska spoločnosť Alstom je spojená s výrobou dvoch vojenských lodí Mistral, ktoré sa pôvodne vyrábali pre Rusko. A pripomínajú aj to, že dohoda o spolupráci medzi Lietuvos gelezinkeliai – Litovskými železnicami a Transmašholdingom bola podpísaná ešte v r. 2013.
Eugen Rusnák