Bratislava 17. februára 2015 (HSP/Foto:TASR-Štefan Puškáš)
Poslanci KDH predkladajú do parlamentu návrh, ktorým chcú obmedziť právomoci starostov a primátorov v období po voľbách až do odovzdania úradu
Podľa jedného z predkladateľov návrhu predsedu poslaneckého klubu KDH Pavla Abrhana je účelom predkladanej novely ochrana finančných prostriedkov obce. „Tie boli zo strany „odchádzajúcich“ starostov častokrát zneužívané na odmeny a iné transakcie, ktoré nie vždy boli v najlepšom záujme obce,“ vyhlásil Pavol Abrhan.
Súčasná právna úprava ukladá len povinnosť zvolať ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva, kde funkciu starostu preberá nový starosta. Táto povinnosť bola ohraničená tridsať dňovým obdobím, pričom ak starosta nezvolal ustanovujúce zasadnutie v tejto lehote „nové“ obecné zastupiteľstvo sa zišlo na tridsiaty deň odo dňa vykonania volieb. „Ako sa však ukázalo aj po týchto komunálnych voľbách v mnohých obciach a mestách dochádzalo práve v tomto období k plytvaniu verejnými zdrojmi,“ uviedol predseda poslaneckého klubu KDH Pavol Abrhan.
Práve skúsenosti v mnohých mestách a obciach po minuloročných komunálnych voľbách boli impulzom pre poslancov KDH prísť s takýmto návrhom. Čudné veci sa diali napríklad v krajskom meste Prešov, či v Nových Zámkoch. Súčasný viceprimátor Nových Zámkov Lukáš Štefánik opísal neštandardné praktiky bývalého primátora Gejzu Pischingera. „Prvou bolo vyplatenie odmeny šestnástim vybraným pracovníkom v celkovej výške 178 tisíc eur. Druhou bolo vyradenie výpočtovej a telekomunikačnej techniky vo výške 55 tisíc eur. Keďže v niektorých prípadoch išlo o prebiehajúce európske projekty, tak mesto nielen že musí nakúpiť novú techniku, ale hrozí nám aj pokuta z EÚ,“ uviedol viceprimátor Nových Zámkov Lukáš Štefánik.
KDH preto prichádza s návrhom obmedziť starostom končiacim v úrade ich právomoci. „Starostovia by mali vykonávať len kroky na zabezpečeniu bežného chodu obce,“ uviedol spolupredkladateľ návrhu poslanec KDH Marián Radošovský. Ide teda o situácie, kedy obec nemusí čeliť napr. prírodným katastrofám či živelným pohromám, rovnako ide o situácie, kedy neprichádza k (možnému) finančnému poškodeniu záujmov obce.
Vymedzeniu pojmu „bežný chod obce“ napomáha aj druhý odsek v navrhovanom ustanovení, ktorý demonštratívnym výpočtom špecifikuje, čo v žiadnom prípade nie je možné považovať za úkon nevyhnutný pre „bežný chod“. „Toto vymedzenie reaguje najmä na kolegom spomenuté reálie, ktoré v obciach po voľbách nastávajú, pričom cieľom je najmä ochranu pred nezodpovedným hospodárením s verejnými (obecnými) finančnými prostriedkami,“ dodal na záver poslanec KDH Marián Radošovský.
ml